fredag 13 juli 2018

Kortisolöverskott slår hårt mot naturlig DNA-process och psykisk hälsa

Höga halter av kortisol i kroppen påverkar viktiga DNA-processer och ökar risken för långvarig psykisk ohälsa. Sambanden framkommer i en studie från Sahlgrenska akademin på patienter med Cushing’s syndrom, men fynden öppnar också för ny hantering av andra stressrelaterade tillstånd som ångest, depression och posttraumatisk stress i vardags ord kallat PTSD. 
PTSD kan man få efter svåra traumatiska upplevelser. Våld, hot, olycka, brand, någons snabba bortgång och det kan drabba vem som helst. Jag leker med tanken. Ett halvår innan min hashimoto uppstod så brann min lägenhet, och med den även min gamla hund. Att höra hennes dödskrik även om brandmännen sa att hon var medvetslös. De kunde inte gå in när det var över 130 grader i sovrummet. PTSD kom som ett brev på posten. Jag kunde inte sova själv och även om renoveringen tog över ett år så har det varit svårt att finna mej till rätta i lägenheten efter det.
När jag tänker på det så minns jag något Elisabeth Söderström skrev på sin blogg. Hon skriver så här: 
Binjurarnas funktion brukar vara de första hormonella funktioner som avtar när man utsätts för stress (går i väggen) vilket oftast inte räknas som ett sjukdomstillstånd. Vad vi oftast gör för att klara de första tecknet på binjureutmattning är att öka kaffeintaget vilket döljer problemet när binjurarna lägger in överväxeln för att klara den ökade stressen. Först blir binjurarna utmattade. Nästa hormonella körtel som påverkas är den insulinproducerande delen av bukspottkörteln. Blodsockernivåerna kommer i obalans och man kompenserar det med att öka sockerintaget, sötsuget ökar helt enkelt.

Efter bukspottkörteln kommer sköldkörteln och man blir trött, trög, frusen och överviktig och de här symptomen leder till vårdcentralen där hypotyreos ofta diagnostiseras och behandlas rutinmässigt med syntetiskt sköldkörtelhormon.

Efter sköldkörteln uppstår oftast en onormal funktion hos äggstockarna där då östrogendominans är en vanlig följd. Symptomen omfattar PMS, bröstknölar och oregelbunden mens och urkalkning.

Slutligen påverkas även bisköldkörtlarna, tallkottkörteln, autonoma nervsystemet och hypotalamus, när det gått så långt har det uppstått en kraftig obalans i hela systemet. Binjuretrötthet upptäcks oftast sist trots att det uppstår först. Nyckeln till att åtgärda den här obalansen finns hos binjurarna eftersom det är här kortisolet bildas. Obalans i kortisolproduktionen leder oftast till en flerfaldig organresistens som då innefattar både sköldkörteln och äggstockarna. 

Sköldkörtelobalans är nog den mest förvirrande och mest invecklade av de endokrina obalanserna. Behandling av sköldkörteln utan fullständig förståelse för de bakomliggande orsakerna är oftast värdelös. Svarar man inte på sköldkörtelbehandlingen bör man alltid överväga binjuretrötthet som en möjlig underliggande orsak. Personer som diagnostiseras med hypotyreos efter traumatiska eller starkt stressade händelser som till exempel en olycka, en infektion, en komplicerad graviditet eller förlossning, skilsmässa, dödsfall med mera bör vara särskild uppmärksam om sköldkörtelmedicinen inte hjälper.

Här ser jag kopplingen mellan min traumatiska händelse och när det endokrina systemet började krångla för mej.

– Om man kan verifiera och upprepa de här resultaten i andra studier så skulle det kunna ha betydelse för framtida behandlingsmöjligheter av stressframkallad psykisk ohälsa, säger Camilla Glad, disputerad forskare på Avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition. Och idag är det svårt att få hjälp med tex PTSD. Jag har stått i kö sedan dess på psykiatriskt klinik för att få EMDR. Jag fick skaffa mej annan hjälp, men jag står kvar i kön för att se om de någonsin hör av sig. EMDR är en kraftfull metod mot bla PTSD. EMDR är en förkortning av ”Eye Movement Desensitisation and Reprocessing”. EMDR är en psykoterapimetod baserad på ögonrörelser, som kan hjälpa dig att minska besvären efter upplevelser från det förgångna som stör ditt dagliga liv.  Vanligtvis handlar dessa tidigare upplevelser om trauman av olika slag som t.ex. överfall, övergrepp, olyckshändelser eller naturkatastrofer. EMDR har också använts för att hjälpa människor att hantera ångest och panikkänslor, svår sorg, reaktioner på fysiska sjukdomar och många andra tillstånd där starka känslor är förknippade med livsupplevelser. EMDR
Den ovanliga sjukdomen Cushing’s syndrom innebär kraftig överproduktion av kortisol till följd av en godartad tumör i hypofys eller binjure. Patienternas tillstånd kännetecknas av bukfetma, kraftiga fettansamlingar i ansikte och nacke, högt blodtryck och diabetes. De riskerar också i hög utsträckning att drabbas av trötthetssyndrom, ångest, depression och kognitiv nedsättning. 
Nästan alla de här symtomen drabbade mej, jag kunde inte fungera optimalt i mitt arbete, jag har haft ett hästminne och aldrig fört anteckningar i samtal på jobbet. Helt plötsligt så var minnet bara borta.Man konstaterade att jag låg och gränsade till diabetes typ 2. Jag fick plötsligt högt blodtryck efter att ha kämpat en stor del av mitt liv med yrsel när jag klev upp pga lågt blodtryck. Så mycket förändrades under den här tiden. Mina kläder var borta, uppbrunna. När jag skulle köpa nya så blev jag förvånad, jag hade gått upp i vikt bara på en månad. Inte så många kilo, men det skulle bli många fler. Och efter ett halvår så var magen rejält stor. Jag funderade om mina kollegor trodde att jag var gravid. Trött och ångest, men jag jobbade på BUP och blev försäkrad att det var den jobbiga livshändelsen som skapat den. Så om jag ser tillbaka så låter det som att jag hade för höga kortisolnivåer, och det vore kanske inte så konstigt. Det var 2 veckor sedan jag började mitt nya jobb, jag hade precis sträckrenoverat en hel lägenhet. Kvällen före satte jag upp de sista tapetvåderna i vardagsrummet. Det var så skönt att äntligen vara klar. Lägenheten hade inte rustats sedan 60-tal.
Störd DNA-metylering
Här går journalisten in på chushings sjukdom som är något helt annat än chushings syndrom. De har samma symtom men sjukdomen beror oftast på en tumör i hypofys, lunga eller tarm. Chursings syndrom har stress och obalans i det endokrina systemet.
– Även om de kroppsliga symptomen förbättras efter operation av tumören så visar våra tidigare studier att de psykiatriska besvären till stor del ofta kvarstår. En del patienter kommer aldrig tillbaka i arbete och kanske inte ens vågar sig ut i samhället för de vardagliga bestyren. Det är helt enkelt en patientgrupp med stora problem där vi är väldigt angelägna om att hitta nya möjligheter att hjälpa, säger Camilla Glad.
Att hög stressbelastning kan påverka DNA är till viss del känt sedan tidigare. Studier på enskilda gener har visat att extrem stress med tillfälligt höga kortisolnivåer påverkar den så kallade DNA-metyleringen som innebär att geners uttryck eller egenskaper förändras.
I den aktuella studien har man för första gången studerat DNA-metylering i hela det mänskliga genomet hos patientgruppen, och resultatet är tydligt: Personerna med Cushings syndrom, 48 individer, hade signifikant lägre metyleringsgrad (här går jag bet på att hitta en vettig förklaring mer än att det har med tumörers förmåga att sprida sig eller ej, så rent logiskt och utifrån Chusings sjukdom så har en lägre meyleringrad en stötte risk att sprida sig då Chusings sjukdom utvecklar metastaser på nämnda ställen). än en frisk kontrollgrupp.
Forskarna hittade dessutom specifika metyleringsförändringar som var länkade till de ihållande psykiatriska problem patienterna ofta drabbas av. Fynden gjordes i gener kopplade till kortisolkänslighet samt utveckling och plasticitet i hjärnan. Och det gäller generellt för bägge sjukdomarna även om den ena kallas syndrom. Och jag spekulerar lite vilt men många gånger är chusings syndrom början på att binjurar blir utmattade för att sedan inte orka och lägga ner sitt arbete. Då utvecklar man i stället ett kortisolunderskott, sekundär binjurebarksvikt alt att det stannar vid en binjureutmattning. Jag har funnit under min sjukdomsperiod att jag är hyperkänslig vad gäller kortisol. Jag har haft svåra och ofta återkommande svikter, och detta även före jag diagnostiserades. Till slut så satte kortisolsvikten mej i rullstol. Och det är egentligen inget konstigt med det. Hjärnan är så funtad att den vill överleva till varje pris. Om det innebär att den måste stänga av en arm eller ett ben för att inre organ ska kunna fungera så gör hjärnan vad som krävs. Detta gäller även andra skador och det ingår i överlevnadsutbildning för alla officerare som förberedelse för krig och skador i samband med det. Så det är ingen ny kunskap.
Dämpa effekterna
– Om man har en programmerad känslighet för kortisol som gör att man svarar med depressioner och ångest vid mycket lägre nivåer så är det inte bra för framtiden. Det här är förändringar av DNA som har potential att hänga kvar under resten av livet, och som även kan gå i arv, säger Camilla Glad. 
Oj, så jag kommer alltid ha en programmerad överkänslighet gällande kortisol och det är en programmering. Då tänker jag spontant på mental träning som är en omprogrammering av gamla invanda vanor och tankespår. Här vill jag nog inte hålla med. Jag är övertyga om att jag kommer bli frisk. Det har gått så bra ändå med tanke på vart min resa började. Och depression och ångest kommer som ett brev på gamla Posten när kortisolet krånglar. Så om det kan gå så långt att det förändrar DNA? Vart hamnar jag då. Jag vill inte ta detta som en sanning. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln och jag tror på att kroppen är inställd på att reparera sig själv om man ger den rätt förutsättningar som förändrad kost tex. Man kan även använda sig av alternativ medicin. Här vill jag nog bo i Schweiz. Där ingår alternativ medicin i sjukvårdförsäkringen. Jag själv har använt mej av alternativ medicin och det har tillsammans med kostförändringar väsentligt förbättrat mitt mående och det är sällan jag har akuta kortisolsvikter numera. Tidigare hände det ett par gånger i veckan pga jag gick odiagnostiserad under så lång tid. Sen är frågan om journalisten menar sjukdom alternativt syndrom? Eller är det bägge hon syftar på. Jag är övertyga att man kan kunna komma undan genmodifieringen genom olika former. Hur har jag inte klart för mej än. Men jag vill inte köpa tanken att jag ska gå genom livet med en kortisolkänslighet för alltid. I och med en bilolycka så blev jag tillsagd att jag aldrig mer skulle kunna jobba. Jag valde att inte lyssna på det örat. Och fram tills jag kollapsade så jobbade jag ofta mer än 40 timmar i veckan.
– Om man kan visa att DNA-metyleringen leder till påverkade nivåer av vissa proteiner öppnar det upp för nya behandlingsmöjligheter. Jag tror inte att vi med dagens kunskap kommer att kunna påverka själva DNA-metyleringen i sig men däremot på sikt motverka dess effekter, säger hon. Här talar journalisten om sjukdomen som medför tumörer i många fall. Jag går inte in i den diskussionen och för den som vill fördjupa sig så finns länken till artikeln nedanför.
Länk till artikeln i Scientific Reports.
Ansvariga forskare: Camilla Glad och Oskar Ragnarsson
Jag har lagt in mycket av mina erfarenheter och min resa på kortisoltåget enbart för att kunna dra paraleller till den nya forskningen. Och det är postivt att det forskas mer just runt kortisol. Det kan bidra till nya behandlingsmodeller, det ökar kunskapen hos både allmänläkare och endokrinologer vilket gör att kanske fler får gehör för sina problem vilket kan vara en svårighet i dag då vi lever efter referensraden, frisk eller ofrisk. Jag har aldrig upplevt att min kropp fungerar så. Men vetenskapen vill gärna katogorisera vilket leder till att vi hamnar endera i ena gruppen eller den andra gruppen. Och jag önskar att det öppnas upp för en bredare syn på binjureproblematik och problem med kortisolproduktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...