lördag 2 juni 2018

FRÅGA OM HÖGT KORTISOL SOM INTE FÖLJTS UPP

Fråga om kortisol som jag tog till endo. Kortisolet var för högt med följdes inte upp.

Hej
Nu har jag en endo fråga...

Vad är erfarenheten av att ha ett förhöjt värde i 24 h urinkortisolmätning men lågt värde i blodprovskortisol. Ingen medicinering.

Då skulle jag personligen vilka se en dygnskurva och mäta om. Detta då man kan ha subklinisk Cushing (överproduktion av kortisol) som kan ha negativa effekter på blodsocker etc. har man haft extremt stressigt skulle det ibland kunna ge utslag men just därför viktigt att mäta om och kolla hur det set ut över dygnet.

Om fortfarande lite högt, kolla lågdos belastning m 0,25 Dexametason för att se att man verkligen hämmar som man ska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...