fredag 1 juni 2018

INTE VETENSKAPLIGT, MEN INTRESSANT

Sover du dåligt eller upplever du ständig ångest och oro? Eller sover du en hel natt utan att vakna helt utvilad och behöver kaffe för att fungera och att vakna ? Har du ofta hjärndimma eller svårt att komma ihåg saker ? Känner du att du inte tar stress och stressade situationer lika bra som förr ? Känner du igen dig av detta kan det bero på att du har för lågt kortisol. Under långvarig stress är det inte sällan att förrådet på må bra hormonet serotonin blir tömt. Serotonin ger dig en känsla av att känna lugn samt harmoni. Efter långvarig stress och om ditt serotonin sjunker alldeles för lågt så slutar binjurarna att producera kortisol då de inte längre får signalen från hjärnan att göra det. Flera symptom på för lågt kortisol kan också vara : 
Olika slags matallergier 
Man tar sig knappt ur sängen pga trötthet
Tappar hår
Svårt att gå ner i vikt speciellt runt midjan 
Kan inte hantera stress eller stressade situationer 
Låg temperatur samt frusenhet 
Ständig oro eller depression 
Ångest och panikattacker 
Enkla vardagssysslor blir tunga
Torr hud 
Diarré eller förstoppning om vartannat 
Kraftig PMS
Försämrad kondition 
Brist på energi

Våra kroppar är unika och när dina binjurar inte längre tillverkar alla de hormoner som de ska så minskar kroppens förmåga av att hantera stress och behandla infektioner mm. Det är då man får trötta binjurar eller binjureutmattning som många kallar det. När jag fick problem med min sköldkörtel ville jag gå djupare på vad som orsakat dessa problem och som jag nämt tidigare i mitt inlägg Så balanserar jag min sköldkörtel på naturlig väg trodde jag att kortisol och binjureutmattning var grundorsaken till varför min sköldkörtel strulade från allra första början. Många av mina symptom stämde in med just lågt kortisol och binjureutmattning och de är väldigt lika med just underfunktion i sköldkörteln. Och en underfunktion kan ha orsakats från allra första början pga ditt låga kortisol och att dina binjurar tagit stryk. Då får man jobba med det först. Genom medicinering tar man bara bort symptomen tillfälligt som så småningom kommer att komma tillbaka om man inte reder ut grundorsaken och vad som startade det hela från allra första början. Och som jag har förstått det går väldigt många kvinnor runt med underproduktion i sköldkörteln, får medicinering men mår ändå inte bra. Så ska man ju absolut inte behöva ha det. 

Varför får man lågt kortisol ? 
Förmodligen för att man stressat för mycket under en längre period och att kroppen inte längre  orkar producera de nivåer av kortisol som behövs för att hålla dig i shack i tex stressade situationer. Detta är något som verkligen måste tas på allvar. 
Det finns en rad olika orsaker som kan påverka kroppen negativt samt vara stressande under långvarig tid. Förutom dålig mat i form av snabba kolhydrater och svårsmält stärkelse är som jag nämt tidigare både alkohol, socker och koffein mycket stressande för kroppen. 
Stress i sig är nog en stor bidragande faktor då vi i dag har stress vart vi än befinner oss. På jobbet, luftföroreningar, stress i trafiken, stress hemma, att inte räcka till eller hinna med, dålig mat och dåliga matvanor som stressar kroppen, mobiler, datorer, känslomässig stress mm. Därför är det viktigt att man hittar lugnet och ger sig själv tid att hitta det som ger dig lugn och ro. För mig är det långa promenader och att spendera tid i naturen med mycket frisk luft. Oavsett hur mycket jag än bokat in eller hur mycket jag har att göra ser jag numera alltid till att prioritera mig själv och att avvara minst 30 min varje dag i skogen, på promenad eller att göra något avkopplande på stressade dagar. Att tex avsluta dagen med stretching eller yoga innan sängdags. 
Miljögifter och metaller finns nästan i allt idag även bland vårt smink, hudkrämer, deodorant, shampoo, i mat, i luften, i tandkräm, leksaker, listan kan göras lång. Du hittar de gift fria produkter jag använder här.  Där har jag samlat det som jag själv använder efter mycket egen forskning samt vad jag själv testat mig fram till. 
Näringsbrister är en annan faktor som de flesta har idag. Många har brist på viktiga näringsämnen som bla selen, zink, magnesium, viktiga B- vitaminer, vitamin C och vitamin E. Kanske har man en candida infektion eller har fått i sig bakterier eller parasiter från en utlandsresa eller via dåligt dricksvatten. Tarmen kan ha skadats och vara känslig pga känslighet för gluten eller mejeri och fått det svårt att ta upp viktig näring i kosten. En mild kur samt stöd för tarmen med fibrer och örter är denna Ultra Detox i kombination med Ultra Balans som man kan börja med för att sedan fortsätta med andra stöd för kroppen i form av bra kost samt näring från bra högkvalitativa kosttillskott. 
Som jag nämt tidigare kan hård fysisk träning i detta fallet ses som ännu en stress för kroppen. Så om du tränar hårt och känner obehag efteråt eller som att du blivit överkörd av en buss dagen efter ( jag ) är detta ett varningstecken på att ditt kortisol är lågt och att dina binjurar går på lågvarv. Fysisk träning ska ge en kick och energi samt utsöndra endorfiner så man mår bra efteråt. Därför i en sådan situation är det ingen idé att pusha kroppen utan att istället utöva lugna aktiviteter, promenader, simning eller kanske yoga, men inga pulshöjande fysiska aktiviteter. Tills du läkt och mår bättre igen såklart, man kan testa sig fram sakta men säkert. Jag har precis börjat träna lite styrketräning igen efter hela 4 månaders uppehåll och det har än så länge fungerat helt ok. Jag kör mest med egen kroppsvikt och med mina resistance bands men även med låga vikter på gymmet och det har gått bra hittills.  
Förutom att följa det jag skrivit i mitt inlägg Så balanserar jag min sköldkörtel på naturlig väg så finns det enkla medel man själv kan ta till och testa sig fram för att se vad som fungerar för just dig. 
SOV ordentligt och vila. 
Ät direkt när du vaknar och se till att alla mål innehåller bra proteiner gärna ekologiska och närproducerat. Skippa aldrig frukost. 
Slarva aldrig med blodsockret utan se till äta på fasta tider 3 gånger per dag. 
Ät bra och ren mat med bra fetter och tillräckligt med bra proteiner av hög kvalitét. Undvik raffinerade kolhydrater och snabbsmält stärkelse likaså gluten och socker. 
Försök att höja ditt serotonin på naturlig väg genom att inta ett bra B-complex. Ät tryptofan höjande mat så som: ägg, vilt, kalkon, kyckling, samt avokado. Ta ett bra magnesiumtillskott innan läggdags. Även ett bra zinktillskott, jag intar ungefär 30 mg ren högkvalitativzink per dag just nu. Ät ett rent omega 3 tillskott för att motverka inflammation, den jag äter hittar du här. Att inta en rejäl dos D- vitaminär likaså viktigt på vinterhalvåret för oss skandinaver som inte får något solljus under dessa månader. Det kan göra enorma skillnader på hälsan och välmåendet. Jag äter mina kosttillskott i högre doser i perioder beroende på vad min kropp behöver just för tillfället. Det fungerar för mig och jag känner att det ger mig maximal effekt.  
Då jag fokuserade på min sköldkörtel arbetade jag i första hand med mina binjurar. Man kan jobba med båda samtidigt då näringen för de båda är minst lika viktig, kosten är A och O sedan kompletterar man med bra kosttillskott för den perfekta balansen. Men tänk på vad jag sagt innan att det är minst lika viktigt som med allt annat att de kosttillskott man stoppar i sig måste vara av bra form samt av hög kvalitét då det finns så mycket onaturliga och syntetiska produkter på marknaden idag som kan göra mer skada för kroppen än nytta. Jag är mycket noggrann med vad jag stoppar i mig när det kommer till både mat och kosttillskott. Vi påverkas ändå av allt som går igenom våra kroppar. 
Gillar du detta inlägget? Dela det gärna nedan så fler kvinnor kan få tips och råd. 
Stay healthy. 
X Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...