måndag 27 augusti 2018

Symtom på binjurebarksvikt

Det finns många olika symtom, men vissa är ganska generella när det gäller binjurebarksvikt. Det skiljer om man har sekundär binjurebarksvikt eller Addison som är primär binjuresvikt. Men det är enstaka symtom som skiljer sig. Addison får ofta pigmentförändringar. Brun med gråbrun färg på armbågar och knogar. Hurvida det överenstämmer med sekundär binjuresvikt vet jag inte. Jag kan bara konstatera att jag alltid är brun numera oavsett väder och vind och jag är diagnostiserad med sekundär binjuresvikt.


Jag lägger in symtom från olika sidor och sedan länk så man kan gå dit och läsa på.










Symtom

Trötthet, 
lågt blodtryck med ortostatism, 
svaghet, hyperpigmentering, 
saltbegär, 
avmagring, 
illamående, kräkningar, 
bukkolik/smärtor, 
muskelvärk, 
yrsel, 
diarré, 
minnesstörningar, 
apati, 
bild av missnöje, 
menstruationsrubbning. 
Akut skov med svår och livshotande allmänpåverkan kan hos pat. med Mb Addison inträffa vid infektion eller trauma (Addisonkris, akut kortisolsvikt).
Associerat till andra autoimmuna sjukdomar (celiaki, autoimmun tyreoidit, RA, atrofisk gastrit med vitamin B12-brist m.fl.).
https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/binjurebarksinsufficiens-addisons-sjukdom/
Här saknar jag själv, högt blodtryck, för även om jag fick blodtrycksfall så ökade mitt blodtryck generellt och enligt doc Niklas i Uppsala så är det inte så ovanligt.
Svår värk på olika ställen i kroppen. Kortisol har till uppgift att släcka inflammationer i kroppen. Men har man lite kortisol så fördelar kroppen det till viktigare livsupphållande organ.
Svåra kramper i fötter och ben saknar jag. Det är riktigt svåra kramper det rör sig om.
Jag kräktes så fort jag skulle göra något lite mer ansträngande, som att köra bil. 10 min, sedan var jag tvungen att stanna för att kräkas.
Utifrån att kroppen stannar upp och därmed även magen så är förstoppning vanligt.
Och tröttheten är inte av denna värld. Vissa orkar inte ens upp ur sängen. 
Saltsug har jag inte haft i större utsträckning.

Sekundär binjuresvikt
Symptomen kan likna primär binjurebarkinsufficiens men är oftast mindre uttalade, och patienterna saknar salthunger (intakt renin-aldosteronsystem), och har inte heller hyperpigmentering.
Som jag skrev ovan så har jag hyperpigmentering, men inte avvikelser på armbågar och annat. Men som sagt allt är individuellt.
https://www.brainscape.com/flashcards/binjurar-6317647/packs/9861514

Tecken och symtom på depression liknar ibland liknar binjuresvikt, men då rör det sig om symtom på djup depression.. Binjuresvikt, som också kallas Addisons sjukdom är en sällsynt hormonell eller endokrin, störning som drabbar ungefär en på 100. 000 människor, säger  Network Association. När en person upplever detta villkor finns det en rad olika symptom, och eftersom dessa symtom är ibland mycket lika symptomen på depression, kan detta leda till binjuresvikt misstas för depression, enligt HGH Talk. 
Här ska läggas till att det finns fler patienter med sekundär binjuresvikt. 
Hur man skiljer på dem? Addison är en autoimmun sjukdom eller något annat som slagit ut själva binjuren. Sekundär binjuresvikt, då är det något annat som gör att inte binjuren fungerar som den ska. Och det finns långt fler patienter med sekundär binjuresvikt än Addisonpatienter.

trötthet och svaghet

Patienter med binjuresvikt kan uppleva trötthet och svaghet. Binjuresvikt orsakas av en obalans i hormoner, så som hormonnivåerna minskar, blir en person trött och svag. Den kortisol produceras av binjurarna också stöd för att upprätthålla blodsocker och blodtryck, så, när binjurarna misslyckas kan de associerade blodsocker och blodtryck frågor orsaka dessa två symptom, enligt hypofysen Network Association. 

Enligt Mayo Clinic, trötthet och svaghet är också vanliga symptom på depression. Detta kan göra det svårt att se om depression eller binjuresvikt är vad patienten lider av. Här säger jag emot, för ett enklelt prov kan avslöja om det är depression eller binjurarna som inte mår bra. Tyvärr är läkarna sämre på att ta detta.

Hypoglykemi och Hypotoni

Hypoglykemi är ett tillstånd där en person har lågt blodsocker, och hypotension är ett tillstånd som en person har lågt blodtryck. Enligt hypofysen Network Association, kortisol som produceras av binjurarna är ansvarig för att hjälpa kroppen balans insulinets effekter och blodtryck. När binjurarna är fel, kan de inte dessa två uppgifter på ett effektivt, vilket resulterar i lågt blodtryck och lågt blodsocker. Som jag nämnde kan man även få högt blodtryck pga obalans i electrolyter.

mag-frågor

Det finns ett antal magsymtom som kan inträffa med binjuresvikt. Enligt Cleveland Clinic, kan handla om förlorad aptit, diarré, illamående, förstoppning, buksmärtor och kräkningar. Mayo Clinic anges att aptitlöshet är också ett symptom av depression. Men här är det lätt att skilja symtomen. Diarrerna är som vid svår magsjuka utan knorr och magont. Och det är rejäla diarrer man får. Illamåendet är påtagligt och brukar ofta sluta med kräkningar. Förstoppningarna blir rejäla om man har en odiagnosterad binjuresvikt. Det kan röra sig om förstoppning ända upp i magsäcken pga magen slutar arbeta för att kroppen fördelar det lilla kortisol som finns. 

Andra symptom

De med binjuresvikt kan uppleva andra symptom, som också ibland upplevs av personer med depression. Binjuresvikt symtom är viktminskning, mörkare hud, salt matbegär, svindel eller yrsel när man står upp, ledvärk och muskelvärk, enligt Cleveland Clinic. Några av dessa symtom, som oförklarlig viktminskning, ledvärk och muskelvärk, är också vanliga depressionssymptom, enligt Mayo Clinic. Jag vill inte säga att ledvärk och muskelvärk är oförklarligt. Det har en den enkla förklaringen att det är en av kortisolets uppgift, att släcka inflammationer. Och kroppen tycker inte det är det viktigaste när det handlar om ren överlevnad. Jag gick med en kropp full av inflammationer så pass att jag klassades som länets svåraste smärtpatient. Efter 3 dagar med hydrokortison så var all värk borta. Och då kan man lätt konstatera att det var kortisolet som fattades då hydrokortison bla omvandlas till kortisol i kroppen.
http://www.halsatips.com/depression/2014/09/tecken-och-symtom-pa-depression-binjuresvikt.html


  • Trötthet och ökad uttröttbarhet framför allt på eftermiddagen. Illamående, kräkningar, anorexi, viktminskning, buksmärtor, diarré, salthunger.
  • Svimning.
  • Feber, hypotoni, dehydrering, chock, hyponatremi, hyperkalemi, stegrat P-Urea, hypoglykemi, neutropeni och eosinofili.
  • Hyperpigmentering ses enbart vid primär svikt. Drabbar områden utsatta för tryck, t ex handflator, munslemhinna och gingiva.
  • Vid kortisolsvikt sekundär till hypofyssjukdom saknas hyper-pigmentering. Däremot är dehydrering, avmagring, cirkulationspåverkan och elektrolytrubbningar inte ovanligt.

http://www.janusinfo.se/Akut-internmedicin/Endokrinologi---kortisolsvikt/Kortisolsvikt-Mb-Addison/

Jag har även haft ont där levern sitter utan att få någon förklaring av någon läkare. Men Elisabeth Söderström förklarade det enkelt. Levern är första steget i kortisoltillverkningen. Om den pressas så gör det naturligtvis ont så inledningsvis så hade jag ont i området så fort jag fick kortisolsvikter.

Det finns många mer sidor att söka på för att se symtomen på kortisolbrist eller ATCH brist eller annan sjukdom som påverkar binjurarna. Och det är många generella symtom, men man får inte glömma att man även kan ha individuella symtom.


Lågt kortisolvärde

  • Hjärntrötthet, yrsel och mild depression
  • Låg sköldkörtelfunktion
  • Blodsocker obalanser, såsom hypoglykemi
  • Trötthet - speciellt på morgonen och eftermiddagen
  • Sömnstörningar
  • Lågt blodtryck
  • Försämrat immunförsvar
  • Inflammation
Här vill jag lägga till att man kan få stora nedsatta kognitiva funktioner. Närminne och långtidsminnet kan påverkas starkt. Men individuellt.

https://werlabs.se/halsokontroll/kortisol.

Det var lite om symtomen på lågt kortisol och icke fungerande binjurar. Det finns mycket att googla på så det är lätt att hitta information.


1 kommentar:

  1. Hej! Jag har sekundär svikt. Ms som autoimmunsjukdom vilken klart påverkas. Jag går istället upp i vikt och får riktig bukfetma. Väl synligt då jag från början är underviktig. Samlas mycket lymfvätska i kroppen. Syns främst i benen. Blir väldigt tungt att gå. Får extra behåring i ansiktet. Tappar väldigt mycket hår från huvudet. Jag verkar ha fått e flesta av de ovanliga biverkningarna av hydrokortison behandlingen dessutom.

    SvaraRadera

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...