fredag 30 november 2018

SALTSHOTS - SALTVATTEN

salt, när, hur mycket....

Jag själv känner när jag är i obalans, jag dras till både salt och sött. Och jag använder Himalyasalt, men man kan ta bordssalt. Många läser höga doser. Jag har lärt av en homeopat, att mer inte alltid är bättre, så fungerar den homeopatiska medicinen. Ett kryddmått räcker. Det  motsvarar vad kroppen normalt har för saltbas. Och att söka hemostas, dvs jämlikhet och balans i kroppen är absolut det bästa.
På sommaren varvar jag både saltvatten och kokosvatten för att jag ska må bra. Jag behöver sällan höja dosen pga värme när jag sköter den delen.
Här är vad Dr Wilson har att säga:
"Vatten utgör ett specifikt problem för personer med binjureutmattning/svikt eftersom de tenderar att vara uttorkade men kan lätt späda ut cirkulerande elektrolyter (natrium, kalium och klorid) i blodet genom att dricka för mycket vatten. 
Balansen mellan natrium och kalium påverkar signifikant symptomen som upplevs av människor och dricker vanligt vatten ändrar denna balans. 
För att balansera förhållandet mellan vatten och natrium försök att tillsätta 1/4 till 1/2 tsk salt (natriumklorid) till varje glas dricksvatten. 
Du kommer troligen att upptäcka att det lätt saltade vattnet faktiskt smakar bättre än vanligt vatten om dina binjurar är inte fungerar eftersom det saltade vattnet är mer fördelaktigt för din kropp. 
Om du känner dig särskilt dragen eller trött, lägg till mer salt i vattnet. Om du har ett motstånd mot saltat vatten, då behöver du förmodligen mindre salt eller inget salt i vattnet. För mycket salt i vattnet gör dig illamående så justera efter smak. "
Som du kan se är det mycket baserat på din kropps svar. När jag började min helande resa lade jag en hällande 1/4 tsk i nästan varje glas vatten, men med tiden började jag intuitivt använda mindre. Idag dricker jag vanligen saltat vatten eller benbuljong första på morgonen och runt lunchtid, plus en nypa när jag råkar komma ihåg.
Vad sägs om kalium?
Med binjureinsufficiens tenderar kalium att vara högt medan natrium tenderar att vara lågt. För att binjurarna ska fungera för att hålla mineralerna i balans, så utövare som Dr. Michael Lam, författare till binjure trötthetssyndrom, föreslår att man undviker hög kaliummat.
Medan vissa elektrolytrika drycker - kokosnötvatten till exempel - är underbara i allmänhet, rekommenderas de inte generellt för individer med binjurinsufficiens på grund av deras höga kaliuminnehåll. Andra livsmedel som är höga i kalium är bananer, torkade fikon, russin, datum apelsiner och grapefuit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...