söndag 31 mars 2019

MÅNGA FRÅGAR EFTER ADRENAL COCTAIL

En binjurecocktail? Vad är det där?

En binjurecocktail är en hälsosam drink som använder vissa vitaminer och mineraler för att stödja det som redan är för lågt (vilket skulle vara underförstått om du har låg aldosteron, som sistnämnden om låg kan tanka natrium eller kalium). Ett annat direkt sätt att ta reda på om du skulle dra nytta av drycken testar direkt ditt natrium och kalium .
Eller det används för att stödja en sund, men stressad binjurfunktion. Receptet har många variationer, men oftast är det tre ingredienser. Här är ett exempel, men du kan ändra det så långt som dryckesdelen, eftersom inte alla vill ha sockret i apelsinjuice om de har candida eller problem med blodsocker:
  • 1/2 kopp eller mer apelsinjuice (för dess C-vitamin)
  • 1/4 - 1/2 tsk grädde med vinsyra i  (för dess kaliumhalt - detta kan vara lågt för vissa)
  • 1/4 tsk till 1/2 tsk havsalt (för natrium, eftersom ens nivåer kan vara låga på grund av låg aldosteron . Himalayansalt är också användbart. Båda ger lite extra mineraler i små mängder, förädlat bordsalt gör det inte.)

När dricker jag det?

Det är helt individuellt. En gång om dagen har hjälpt några. Andra känner sig mer till nytta med två gånger om dagen. Vissa dricker det vid sänggåendet eftersom de noterar att de sover bättre, men det är upp till dig.

Är det tillräckligt för låg kortisol?

Nej, säg patienter. Behandling av låg kortisol verkar fortfarande kräva HC (receptbelagd hydrokortison) för svårt låg salivresultat eller ACE (adrenal cortex, 50 mg kapslar) för måttligt lågt eller CT3M som ett naturligt sätt att höja morgonens låga kortisol. Se sidan Adrenal Wisdom Om man behöver styrkan hos HC, studera kapitel 6 i den reviderade STTM-boken . All information i kapitel 6 gäller även för ACE, men startdoser på 50 mg ACE är 3,2,1,1 för kvinnor och 4,3,2,1 för män. 
Adrenalcocktailen har upprepade gånger rapporterats som att hjälpa många att må bättre!

Kan jag byta apelsinjuice till något annat? Kan jag förbättra drycken?

ja! Vissa föredrar citronsaft, till exempel. Eller tranbärsjuice. Kokosvatten är ett annat potentiellt tillägg, plus att man tillsätter vitamin C-pulver.
En annan rolig sak att göra med adrenalcocktailen är att lägga till lite grädde och en touch av vanilj-Stop the Thyroid Madness Adrenal Cocktail Dreamy Version. Yummm. (Krämen kan tyckas curdle med apelsinjuice, men det är fortfarande mycket drickbart. Vissa använder mini-bländare.)
Varje person måste räkna ut vilken typ av dryck som ska användas för binjurecocktailen som är bäst för dem.

Vad händer om jag redan har högt blodtryck?

Eftersom natrium är känt att höja blodtrycket, lägger patienterna mycket små mängder i den här drinken om de anser att det är nödvändigt att ha binjurecocktailen. De håller också koll på deras blodtryck.

Vad händer om adrenalcocktailen gör mig törstigare?

Det kan bero på att du ger dig för mycket natrium för dina behov.

Kan jag dricka detta om jag är gravid eller ammar?

Kvinnliga patienter har gjort det utan att rapportera ett problem. Men som med allt, håll din läkare informerad.

Kan jag dricka detta om jag behöver göra ett salivtest?

Vi tenderar att tänka "nej", eftersom vi vill se vad våra binjurar gör utan inflytande.

Vad händer om jag har en jästinfektion / candida ??

Det kan inte vara en bra idé på grund av den naturliga sockerhalten i apelsinjuice. Socker är känt att mata jäst. Osötad tranbärsjuice sötad med stevia kan vara ett bättre val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...