måndag 23 december 2019

MÅNGA FRÅGOR OM BLODPROVER

På 2-heal kan man ta blodprover till självkostnadspris. Då det är läkare som remitterar så vägrar dom göra det utan videokonsultation. 

Dom vill inte tjäna de pengar som som konsultationen kostar, det handlar helt enkelt om läkaretik och en läkares ansvar utifrån HSL. De tar ansvar för att rätt prover tas och det regleras i HSL, däremot kan man själv påverka utifrån PL.

Och skulle jag ta prover så skulle jag vilja ha det bedömt av läkare, för även om jag tror att jag har koll på mycket så har jag jag fått till mej att det missats vitala prover på mej. Läkaren slarvade, och det är om det är allvarligt möjligt att anmäla till IVO. Därför tar läkare som är seriösa allt det här på allvar, vi som patienter slår gärna HSL och PL i huvudet på läkare vi tycker inte lyssnar på oss. Men då måste vi förhålla oss tvärtom till läkarnas etik och plikt och acceptera att de tar ett ansvar när de skriver en remiss.

Och är vi verkligen tillräckligt utbildade att avgöra vilka prov som krävs? Det kostar inte mycket mer än att beställa plodprov via nätet, skillnaden är att vi inte har någon läkare att vända oss till när vi funderar över resultaten. Det gör vi i forum, och det är inte läkare som svarar där. 

Maila 2-heal.com för mer information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...