måndag 20 januari 2020

PROGESTERON OCH KORTISOL

Progesteron är ett ett steroidhormon som bildas i äggstockarna i samband med ägglossning, men också i mindre mängder via binjurarna och via nervceller. En gravid kvinna producerar även stora mängder progesteron via moderkakan. Männen producerar också progesteron men i betydligt mindre mängder. Progesteron fungerar också som förstadium till bl.a. testosteron, östrogen och kortisol. Brister kan därför få stora konsekvenser för hormonbalansen.
En steroidhormon bildas ursprungligen ur kolesterol, alltså blodfetter. Brist på kolesterol kan därmed skapa brist på könshormoner. Var inte rädd för naturliga fetter i kosten. De är viktiga byggstenar för dina könshormoner.
En kvinna som har normala menscykler producerar 20-30 mg progesteron dagligen från ägglossning och fram till strax före mens. Ägglossning sker alltid (de finns undantag) 14 dagar före mens. Veckan innan mens faller hormonerna ganska tvärt vilket många kvinnor känner av i form av PMS besvär. Progesteron har många olika roller i kroppen. En av de viktigaste är att balansera effekterna av östrogen.
Östrogennivåerna sjunker uppemot 60 % när kvinnans hormonella förklimakteriefas går över i menopaus och mensen upphör. Progesteronproduktionen kan sjunka till närmare noll. Sjunkande progesteronnivåer börjar långt tidigare. Här kan du läsa mer om östrogendominans är egentligen brist på progesteron. Det är förhållandet mellan östrogen och progesteron som rubbats. Allt är balans i kroppen. Typiska symtom på östrogendominans kan vara PMS, viktuppgång, kroppen binder vätska och man känner sig svullen, humörsvängningar, irriterad, ömma bröst, knöliga bröst, huvudvärk, trött, deprimerad. Många av dessa symtom kan även uppstå vid andra obalanser i OAT-axeln. 
När kvinnan åldras kommer det även påverka ägglossningens frekvens, den hoppar över vissa månader. Det finns kvinnor som har problem med sin ägglossning redan i unga år, andra har inga problem förrän fram emot 35 + då det blir vanligare och vanligare. Ingen ägglossning innebär att inget progesteron produceras från äggstockarna den menscykeln. Mensen kan komma ändå. När ägglossningen uteblir oftare och oftare, kommer progesteronbrist uppstå.
Även stressade binjurar med ett alltför lågt kortisol kommer skapa brist på progesteron. Kortisol bildas i binjurebarken av just progesteron. Om binjurarna är ansträngda av hög stress kommer kortisolproduktionen vinna över progesteronet, kroppen prioriterar tillgång till kortisol framför progesteron. Du får lägre och lägre progesteronnivåer och därmed ökande risk för östrogendominans. Östrogendominans kan även skapa underfunktion i sköldkörteln. Eftersom många kvinnor lever med långvarig stress utan återhämtning som tär hårt på kortisolnivåerna, blir sannolikt kvinnans olika hormonella stadier ännu mer besvärande och kännbara som en konsekvens av det. Vi vet genom forskning att naturfolk som lever på ett mer arteget sätt inte alls har lika många och uttalade besvär som kvinnor i industrivärlden.
Fler och fler kvinnor som lider brist på progesteron, upptäcker möjligheten att tillsätta biodidentisk progesteronkräm via huden. Det finns verkligen hundratals frågor kring dosering och när i menscykeln man ska börja och vilka besvär det kan hjälpa emot. Jag har lärt mig en hel del under de år jag arbetat med kvinnohälsa men en som verkligen är duktig på att svara på detta -med olika typer av dosering till vem och varför – är Syliva Oppenheim som driver föreningen Hormoni.se. Där kan du bli medlem och få många svar alldeles gratis.  Vill du läsa en sammanfattning av de vanligaste frågorna har jag skrivit eBoken: Progesteron i Praktiken. 
Gestagener är samma sak som läkemedelsprogesteron. Det är inte bioidentiskt progesteron. Gestagener finns i hormonspiral, minipiller och p-piller. Använder du gestagener kommer din naturliga progesteronproduktion hämmas. Många kvinnor får besvärande biverkningar av gestagener men inte alla. Var och en får väga för- och nackdelar med dessa läkemedel.  En oönskad graviditet är också allvarligt.
Källa: Dr Michael Lam, Dr John Lee

1 kommentar:

  1. "Tack! Jag är så förvånad just nu! Det faktum att när han var så inställd på att träffa mig i går kväll. Han skulle inte ta nej som svar. Han sa till mig att han inte har lyckats få mig av. hans sinne i några dagar nu och han vaknade med en enorm lust att skicka sms till mig och hade lust att träffa mig. Jag visste att det var den bindande kärleksförtrollningen eftersom han är väldigt stolt. Jag är i vördnad! Som jag inte kan tro det. Förra gången vi pratade var han upprörd och färdig med mig och nu letade han alla efter mig och ville att jag skulle prata med mig. Tack Dr Obodo! Fortsätt arbeta med din förtrollning och för, rekommendation
    Kontaktinformation
    templeofanswer@hotmail.co.uk
    Whatsapp +234 8155 42548-1

    Tack igen!"
    - STEPHANIE
    JACKSONVILLE, NC

    SvaraRadera

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...