onsdag 13 maj 2020

VIKT OCH CHUSING

Någon ställde frågan om vikt. Så jag letade lite. Att söka på svenska sidor ger oftast inte mycket. Men här fanns en bra förklaring och är en jättebra sida om man har chusings så följ gärna länken. https://cushingsdiseasenews.com/ det betyder också att det är på googlesvengelska, jag är för trött för att göra om texten. 

När jag läser den så slås jag av att det händer även människor med lågt kortisol. För ofta kämpa hypfysen för att få igång binjurarna. Så jag tror att ATCH har den del i det. Men samma sak händer som beskrivs nedan. Det går troll i hormonerna. Och vi går upp i vikt. Sedan här vi får kortison så förändrar den vårat näringsupptag, så vi går upp i vikt. Så det gäller inte enbart för chusing. Det är bara addison som har viktnergång som symtom. Och så länge man inte har primär svikt så kan det komma en dag när man kommer ner till den vikt man hade innan allt började knasa.
Med Cushings hjälper vanligtvis ingen diet eller typ av träning med viktminskning eller förhindra att symtom bildas.
Jag är ingen vetenskaplig eller medicinsk expert, men baserat på min personliga erfarenhet, andras erfarenheter och vad mina två läkare har sagt, kommer ingenting att förbättras förrän någons specifika behandlingslinje genomförs och anses vara framgångsrik.
En anledning till att träning och dieter verkligen inte fungerar för personer med Cushings är de höga nivåerna av kortisol (stresshormon) som rinner genom kroppen. Även personer utan Cushings som har mycket stress har svårt att gå ner i vikt. Varför? De kämpar för att de har förhöjda nivåer av kortisol .
Dessa individer har inte nästan lika mycket kortisolhöjning som Cushings patienter har. Deras nivåer är bara något förhöjda, vilket gör det svårare att förlora extra fett, särskilt runt buken. Om "normala" människor med något högre nivåer av kortisol har det svårt, så kommer vi - big time. Var inte för hård mot dig själv. Jag vet att det är lättare sagt än gjort.
När det gäller diet är det ett laddat svar, så jag ska försöka korta ned det.
Vårt endokrina system har kontrollcentra - körtlarna. De berättar för våra 50 olika hormoner , som är "kemiska budbärare", vad de ska göra. Den andra ett hormon får att göra fel sak (till exempel överskott av kortisolutsöndring), det börjar automatiskt skicka signaler för tidigt eller sent - ur synk.
Metabolism styrs av hormonsystemet. Om hormoner får fel signaler och inte fungerar när och hur de borde, kommer inte heller metabolism att fungera. Om en kropp metaboliserar mat på ett felaktigt sätt kommer den inte att bli vad den ska i våra kroppar - muskler, energi, fettlagring eller avfall. Det är bara ett av de många olika skälen till att en diet inte fungerar. Det finns mycket mer, men du kan alltid be din endokrinolog om en mer detaljerad översyn om du vill förstå din kropp bättre.
Jag vill också snabbt beröra basen på de som har cykliska Cushings. Några av er kommer förmodligen att gå, “Catarina, jag går ner i vikt. Du vet inte vad du pratar om! ”
Jag har träffat en hel del cykliska patienter som uppgav att de kunde gå ner i vikt när de var låga i kortisol och tog upp vikt när de låg i det, men efter ett tag låtde denna cykel inte gå ner i vikt längre. De fortsatte hela tiden att vinna, men inte på frekvensen av någon som har blommande Cushings. Så det är möjligt, men det är ohållbart och orealistiskt för en majoritet av patienterna som har Cushings.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...