måndag 30 april 2018

BINJURESVIKT DEL 1/ADRENAL INSUFFECIENCY (burnout) DEL 1

Jag hittade detta i en blogg, det är en googleöversättning från dr Lams sida. Och jag har gjort mina egna reflektioner över vad han skriver.

Allt kursivt är min tankar och reflektioner av översättningen av dr Lam.
Följande är delvis baserat på personlig erfarenhet, samt mina egna som jag kommenterar i kursiv stil.
Binjure trötthet och binjure utmattning, är praktiskt taget en epidemi i vårt samhälle idag, och är ansvarig för ett stort antal försvagande symptom, och ändå ar de flesta människor omedvetna om att de är drabbade. Binjure trötthet, ibland också kallad binjurebarksvikt, utvecklas när binjurarna inte längre kan producera sina hormoner adekvat och inte fungera optimalt.
Binjuresvikt och binjuretrötthet definierar jag annorlunda. När man har binjuresvikt så är man diagnostiserad. När man har sk trötta binjurar så är organen i blodbanans och fungera inte optimalt. Jag instämmer i att dagens samhälle försätter individer för i en allt för hög press och jag tror att just binjurar är på tapeten och så högaktuellt för att det börja uppmärksammas vad som dagens press i samhället gör med våra kroppar. Jag tror att redan i högstadiet börja den pressen, i dagens skola så måste man prestera mera, ändå drar man tillbaka resurser. Jag tror att nästkommande generation kommer ha en större problematik storleksmässigt än vad som är förekommande i dag. Som vuxen ska man ha en karriär, man ska ha ett hem som är stylat, man ska vara social både här och där, och allt annat som läggs på oss utifrån den kultur som råder just nu. Kanske lär sig forskarna mer om det här och det uppmärksammas på ett högre plan, men att vända ett paradigm det tar 10-20 år enligt forskningsvärlden. Och när jag skriver så slår det mej.. Hälsa och kost är av yttersta grad för vårt mående, men det vette tusan om det inte gått så långt att det kan upplevas som en press och stress för vissa individer att ingå i den delen av samhället.
Binjurarna är två små körtlar av storleken på en valnöt som sitter ovanpå njurarna som spelar en mycket stor roll i din emotionella och fysiska hälsa. De är ansvariga för produktionen av hormoner som är viktiga för många av kroppens funktioner och system, som att upprätthålla blodsocker, hantera stress och trötthet, reglering av immunsystemet och inflammatoriska gensvar, normaliserar blodtryck och reglerar vår kamp eller flykt reaktion. Dåligt fungerande eller utarmade binjurarna leder till överdriven trötthet, utmattning, begär för sötsaker och koffein, oförmåga att hantera stress, instabilt blodsocker och en mängd andra försvagande symptom.
Tja, vad säger ni, vi är allergiska mot stress, men istället för att minska så ökar den i samhället. Det är viktigt att vi själva tar ansvar och tittar över vad vi har för stressfaktorer i våra liv. Det skiljer alltid eftersom vi alla är enskilda individer. Det som funkar för mej, kanske inte funkar för dej. Och det är viktigt att ha med sig när man läser allt som skrivs på olika sociala medier. Jag tänker tillbaka på min pappa, hans stund var att köpa Aftonbladet och Extressen, läsa dom och sedan ägna sig åt korsorden. Själv tappar jag all stress när jag får möjlighet att vara i naturen med hästar. Att få vara på fjället. Ni kanske mediterar, vad vet jag. Men det jag vet är att vi alla har olika sätt. Ett bra sätt att försöka titta över sitt liv är att tänka som soctanaterna gör i sina utredningar. Vad är friskfaktorer för mej - vad gör att jag skyddas mot stress och press, vad är riskfaktorer - vad är det som stressar mej och får mej att inte känna mej bekväm eller stressad. För mej är det snorkiga sjuksköterskor. Usch jag har träffat för många av dem när jag åkte ut och in på akuten förra året.
Den yttre delen av körteln kallas binjurebarken och det är där kortisol, aldosteron, DHEA och en liten mängd av könshormoner produceras. Den inre delen av körteln kallas medulla och den producerar norepinefrin och epinefrin, även kända som adrenalin och noradrenalin. Och de sprutar ut när inte binjurarna vill producera kortisol och det påverkar vårt humör. Själv blir jag omöjlig att ha att göra med. Men när jag väl fått i mej kortisonet så är jag lugn som en ko och kan nöjsamt titta på vad som händer runt mej. Och som Catarina Kuschel skrev om det - Adrenalin det kan man INTE förhandla med.
Det mest avgörande stress hormonet som produceras av binjurarna är kortisol, eftersom det motverkar stress. Det stöder vårt behov av att hantera stress. När binjurarna är trötta eller utmattade kan de inte längre producera tillräckligt med kortisol. När det inte finns tillräckligt med kortisol i kroppen, är individen mottaglig för autoimmuna sjukdomar, kroniska smärtsyndrom, kronisk trötthet, astma, allergier med mera. I ett försök att självmedicinera de många symtom som uppstår till följd av dåligt fungerande binjurar, tar den enskilde ofta till droger och alkohol, eller koffein och socker som bara förvärrar problemet ytterligare.
Här tänker jag lite annorlunda, när man har trötta binjurar eller binjuresvikt så vill man inte ha alkohol, levern klarar inte av att hantera det och det gör att man mår dåligt av det. Sockersug och saltsug tycker jag passar in bättre på det man längtar efter. Koffeinet håller jag med om helt, det är många gånger vårat sätt att försöka piggna till och kaffe hör till det sociala spelet. Jag hade många kroniska inflammationer i min kropp. Jag var en av de svårast smärtpatienter som en av de främsta smärtläkarna i Sverige hade mött. När jag fick hydrokortison så var det borta efter 3 dagar. Jag gissar att det tas många S-kortisolprov på den mottagningen efter att jag berättat om det.
DHEA är ett viktigt hormon eftersom det försvarar kroppen mot nedbrytning av kronisk stress och är föregångaren till östrogen och testosteron. Det fungerar tillsammans med kortisol för att stödja stress, det assististerar genom att bygga upp och tillhandahålla energi, generera lite paus, medan kortisol motsätter.
Jag har köpt DHEA som tillskott från en webbshop i England. Jag mådde bra på det. Men nu tog min endokrinolog prover på DHEA, det såg bra ut och hon sa att man vet inte de långsiktiga effekterna av att tillsätta det, så ta det säkra för det osäkra och ät inte det. Hon är duktig min endokrinolog Marie, så jag lyssnade faktiskt på det.
En annan viktig binjure hormon som du inte hör så mycket om är Aldosteron. Den reglerar balansen av natrium och kalium i kroppen, vilket i sin tur hjälper till att kontrollera blodtrycket, elektrolyter och distribution av vätskor. Den kan också bli försvagad och bidra till binjure trötthet. Låga nivåer av aldosteron åtföljs ofta av låga nivåer av kortisol, men inte alltid.
Det är ofta Addison patienter som har problem med adosteronniverna. Men det har även påverkat mej genom electrolyterna. När man får akut kortisolsvikt så får man ofta blodtrycksfall. Jag får så högt blodtryck att det är risk för stroke. Docent Niklas på Akademiska förklarade för mej att det beror på att kroppen inte har tillräckligt med vätska och inte kan tillgodogöra sig det på ett effektivt sätt. Kokosvatten är det som innehåller mest elektrolyter och innan jag blev diagnostiserad så var jag som tokig i kokosvatten. Paulins gjorde sig en förmögenhet på mej. Och jag längtar fortfarande efter kokosvatten.
Ju längre man går utan binjurar som fungerar tillfredsställande, ju fler symptom utvecklas. Om det pågar under en längre tid börjar andra organsystem brytas ner när de försöker kompensera för de trötta binjurarna.
Kroppen måste hushålla med det livsviktiga kortisolet och prioriterar därför de livsviktiga organen. Själv hamnade jag i en sits där jag först fick problem med att jag spydde i sömnen, det visade sig att tarmen stannat upp och jag var förstoppad ända upp i magsäcken. Sen när jag råkade ut för en riktigt allvarlig kortisolsvikt så tyckte hjärnan att ett ben kunde jag leva utan och jag hamnade i rullstol i ca 2 månader. När jag började svikta här i våras så märkte jag att högerbenet började släpa, då var jag snabb med att lösa upp extra kortison i vatten tills det upphörde. Och så funkar hjärnan i andra sammanhang när man blir skadad. Det fick jag lära mej i Flygvapnet under säkerhetsövningar för piloter. De måste veta vad de kan förvänta sig om de blir nedskjutna bakom fiendes territorium.
Binjure trötthet uppträder vanligen i faser och ju längre det pågar desto mer symptom visar sig och desto allvarligare blir frågan. I de tidiga faserna av binjure trötthet kanske du svarar ganska väl pa en mängd olika naturliga behandlingar, men eftersom det fortskrider så kan ämnen som normalt skulle hjälpa i en viss situation faktiskt göra problemet värre.
Här håller jag med Barbro till viss del, man måste veta vad man stoppar i sig om det gått så långt som till diagnos binjuresvikt. Men det är lika viktigt att läsa på om vad man tar för tillskott av olika slag. De kan få omvänd effekt. Och här hoppas jag ni som vet mer fyller på med exempel.
När binjureutmattning fortskrider till den sista fasen, det kallas binjuresvikt, kan binjurarna knappast fungera alls. Den enskilde har svårt vara aktiv hela dagen och att försöka hantera stress känns som en monumental uppgift. Den allmänna hälsan, vid denna tidpunkten,är allvarligt äventyrad. Detta är ett farligt skede och behöver vägledning av en kunnig läkare med kompetens inom binjuresvikt, dvs en endokrinolog. Om det inte uppmärksammas och tas om hand tillräckligt, kan avancerad binjure utmattning leda till döden.
Jag har varit där och vänt, jag låg 7 månader i sängen, ingen visste vad det var för fel på mej och när jag äntligen fick hjälp så fick jag veta att jag har kunnat självdö där hemma i sängen. Att kliva upp och duscha och borsta tänderna, det hände max varannan var tredje vecka. Då förstår ni hur sjuk man blir. Apoteket lämnade näringsdryck nedanför sängen. Och utan det har jag absolut inte överlev.
Hur utvecklas binjureutmattning? - Orsaker till binjureutmattning/binjuresvikt:
Stresshormoner behövs när vi står inför en farlig, hotfull eller en nödsituation, de ger oss den extra styrka, energi och vakenhet for att effektivt kunna hantera den uppkomna situationen. Dock är överstimulering av stresshormoner vad som leder till binjure trötthet och binjuresvikt.
Man kan vara så stressad så man har ett konstant påslag av kortisol dygnet runt. Man har då chrushings syndrome. Får det pågå tillräckligt länge så slutar det med att binjurarna inte orkar mer och lägger ner sin verksamhet.
Det primära organ-stresssystem som deltar i detta kallas HPA-axeln. Detta innefattar en komplicerad interaktion mellan hypothalamus, hypofysen och binjurarna. Denna axel är ansvarig för att kontrollera i stort sett alla organ, hormoner, nervsystemets aktivitet, lagring och energiförbrukning, reglering av immunförsvaret, reglering av stress reaktioner och en mängd andra organ processer såsom matsmältning, humör, känslor och sexualitet.
Där vill jag lägga till OTA-axeln, dvs binjureaxeln. Den har jag inte läst in mej på, så det kommer senare. Vet någon annan mer om den så snälla fyll på här.
När du är stressad, utsöndrar hypofysen ett hormon som kallas kortikotropin releasing factor, eller CRF, det strömmar genom hypofysen och stimulerar vidare frisättningen av adrenocorticotropic hormon eller ACTH, som sedan stimulerar binjurarna att frigöra kortisol. Denna processen gör dig alert och ger dig den energi som behövs för att hantera den påfrestande händelsen.
Här kommer Barbro in på ATCH, det är vad som kickar igång binjurarna. Det är därför de sprutar in det ämnet i kroppen när de vill mäta den exakta funktionen av binjuren. Det är det som kallas för Synachtentest. Det är bara endokrinologer som gör detta test. Och referensen är den samma i hela Sverige och våra grannländer. Man måste upp i 500 för att anses ha friska fungerande binjurar.
I en normal omständighet, när hotet (den påfrestande händelsen) passerat avtar dessa hormoner och kroppen återgår till sitt icke-spänningstillstånd.
Om man inte hamnat i läget där binjurarna inte uppfattar att hotet/stressen är över, och man får en överproduktion, se högre upp.
Men i ett snabbt tempo, högt belastat stressigt liv, som de flesta människor lever i nuförtiden,och den kost vi äter så fortsatter detta . Överstimulering av binjurarna gör att de frigör stresshormoner på en regelbunden basis. Kroppen är i ett konstant tillstånd av kamp eller flykt och slutligen bränner ut sig själv. När kortisol frigörs för mycket och för ofta, så slutar binjurarna så småningom att producera kortisol på de nivåer som krävs för optimal funktion - binjure trötthet/ binjuresvikt uppstår.
Man går från Chrushings syndrome, som även kan ha andra orsaker, mer om detta i andra filer. Men när man väl passerat då talar vi inte om binjure trötthet, då talar vi om sjukdomen binjuresvikt.
Överstimulering kan uppstå från en engångshändelse där intensiv stress, såsom förlust av en nära anhörig, skilsmässa, en medicinsk kris, kronisk sjukdom, eller det kan vara resultatet av kronisk, kontinuerlig stress i ditt dagliga liv som så småningom långsamt bryter ner binjurarna.
Det är kommenterat ovan, men jag har själv känt hur trauman påverkar binjurarna under tiden pappa var sjuk och när han gick bort.
Överstimulering orsakas av följande huvudfaktorer:
Överdriven stress
För mycket stress i våra liv är # 1 på listan över orsaker till binjure trötthet. Detta kan vara från kraven på ditt jobb, familjeproblem, finansiella utmaningar, hälsotillstånd, alltför många ansvarsområden, relationsproblem etc. Allt i ditt liv som orsakar dig pågående stress kan leda till binjure trötthet/binjuresvikt.
Detta scenario gäller även för andra stress händelser, våld i hemmet, överlevnad av en naturkatastrof, krigsfångar, civila som bor i en krigszon, som lever med ett kroniskt hälsotillstånd, fattigdom eller någon annan händelse som hotar ditt levebröd och sätter dig i ett konstant tillstånd av hypervigilance.
Här vill jag lägga till PTSD - post traumatiskt stress syndrom. Det kan vem som helst drabbas av när det händer oss något traumatiskt. Har man väl fått det så upplever jag att man utvecklar en känslighet och det kan återaktiveras av andra traumatiska händelser.
Om du växte upp med barnmisshandel i din barndom, då kan du sannolikt utveckla binjureutmattning/binjuresvikt som mycket ung. Ett barn som bor med barnmisshandel är i ett konstant tillstånd av kamp eller flykt. Deras binjurar får aldrig vila eftersom deras kropp ständigt utsöndrar höga nivåer av stresshormoner, såsom kortisol.
BARN - här har vi samma filosofi och det här är VIKTIGT
Och jag har lärt mej det, som soctant, när vi placerar barn som utsätts för svåra trauman så att Socialtjänsten måste gripa in så måste de genomgå läkarundersökning. Det är vi soctanter som skriver remissen, så numera har jag alltid S-kortisol med i mina remisser. Dock har jag svårt att sprida kunskapen till mina kollegor. Men det kanske kommer med tiden. Dock är det så viktigt för när barn har lågt kortisol så påverkas både deras psykiska och fysiska utvecklingskurva. Så det berör mej mycket över de barn jag remitterat till läkare och inte haft kunskapen om detta och hur viktigt det är. Men jag är konsulent och jobbar några månader här och där så det är svårt att rätta till om det inte finns en öppen mottagare av kunskapen. Oavsett vem ni pratar binjurar och kortisol med, snälla lyft detta, mycket kunskap är mouth to mouth.
Under fruktansvärda förhållanden, såsom missbruk och stress, så översvämmas hjärnan med kortisol repetitivt och överdrivet. Med tiden så skadar denna upprepning hjärnan och binjurarna. I ett försök att anpassa sig till situationen så sänker hjärnan den tröskel vid vilken kortisol produceras till en dramatiskt lägre nivå, men systemet förblir i ett hyperkänsligt tillstånd.
Här återkommer Barbro till det hon skrivit tidigare. Men det är det här som gör att vi blir allergiska mot stress.

Socker, vitt mjöl och andra raffinerade livsmedel
Den mänskliga kroppen ar inte genetiskt utformad för att konsumera vitt raffinerat socker, vitt mjöl och annan raffinerad skräpmat, eftersom de är fria från allt näringsvärde. En diet som saknar näringsämnen ger en en kontinuerlig belastning på binjurarna samt levern, bukspottkörteln och andra organsystem och är den näst största anledningen till binjure trötthet/binjure svikt.
När vi äter socker, vitt mjöl och andra raffinerade livsmedel, absorberas de mycket snabbt av kroppen och får våra blodsockernivåer att gå upp snabbt till en alltför hög nivå. Detta sänder en nödsignal till bukspottkörteln att minska blodsockernivåerna. Den svarar med att utsöndra en överdriven mängd av insulin för att ta itu med de alltför höga nivåerna av blodsocker.
Detta i sin tur gör att kroppen uppmanar binjurarna att frisätta kortisol för att föra upp blodsockernivåerna igen, eftersom kortisol fungerar tillsammans med insulin för att hålla blodsockret i balans. Varje gång du äter socker och raffinerade livsmedel så går bukspottkörteln och binjurarna igenom denna cykel och orsakar för stora krav på dem.
Eftersom binjurarna stimuleras om och om igen, så försöker de reglera detta onda mönstret, men de blir utarmade och kan inte längre utsöndra den mängd kortisol som är nödvändig för dess funktion. Därmed hamnar blodsockret pa en genomgående lägre nivå som leder till problemet med hypoglykemi, utöver binjureutmattning/binjuresvikt.
Elisabeth Söderström och och Jonas Ohlson, det här verkar vara er del. Och jag tycker att de som läser bloggen ska läsa vad de kommenterar om kost.
Koffein
Koffein höjer våra stresshormoner. Det triggar kroppen att frisätta noradrenalin och adrenalin, hormoner som är involverade i vår stress reaktion, även känd som kamp eller flykt svar. Som nämnts ovan, är det stresshormoner som behövs när vi står inför en farlig, hotfull eller nödsituation, de ger oss den extra styrka, energi och vakenhet för att effektivt kunna hantera den uppkomna situationen. Men i fallet med koffein finns det inget akut att ta itu med och din kropp sätts i stressande kamp eller flykt svar, utan någon anledning alls. Din kropp är i ett kroniskt tillstånd av stress.
En timme eller så efter du konsumerat koffein så skingras stresshormonerna, du känner dig trött, hungrig och cranky och du vill ha mer koffein. Denna upprepning försliter binjurarna i onödan och med tiden leder det till binjure trötthet.
Nikotin
Nikotin påverkar levern till att frigöra höga halter av socker. Som nämnts ovan, när blodsockret går upp så stimuleras bukspottkörteln till att frisätta insulin, för att få ner blodsocker halten i blodet. Detta resulterar i en “dumping” av blodsockernivån och därmed en överdriven frisättning av insulin och kortisol. Varje gång du röker en cigarett så resulterar det i denna onda cirkeln, och kommer så småningom att bränna ut binjurarna.
Miljögifter
Vanliga vardagliga kemikalier som finns i din personliga hygienprodukter, rengöringsmedel, parfym, luftrenare, cologne, diskmedel, kosmetika, bostadsbyggande, tvätt tvål, pesticider, herbicider, etc. innehåller hormonstörande ämnen, och är också en ledande orsak till binjure trötthet.
Binjurarna är en av våra viktigaste körtlar, de är starkt inblandade i det endokrina systemet. Vi exponeras ständigt av hormoner och/eller hormonstörande ämnen genom vår mat, luft och vatten. De binder sig till hormonreceptorer och hindrar den normala funktionen av det endokrina systemet. Detta resulterar i en mängd onormala reaktioner i hela kroppen. Att hålla det endokrina systemet i balans är en mycket känslig process och det behovs en väldigt liten mängd av gifter för att orsaka skada.
I vissa fall imiterar dessa hormonstörande ämnen våra egna hormoner, och orsakar ett överskott, medan det i andra fall blockerar hormonerna från att produceras eller fungera som de ska.
Kroppen har inte förmågan att bryta ned dessa typer av giftiga kemikalier. När de har kommit in i kroppen så är de extremt svåra, och ibland omöjliga, att eliminera. De ansamlas i våra vävnader och fettceller och cirkulerar ständigt i hela kroppen.
När binjurarna inte fungerar korrekt, kan du inte hantera stress tillfredsställande. Detta resulterar i en ond cirkel där de uttröttade binjurar orsakar ännu mer stress och de förhöjda stressnivåerna dränerar binjurarna alltmer.
Candida överväxt
Å ena sidan tror man att svaga binjurar tilllåter Candida albicans(en slags svamp/jäst) att föröka sig i kroppen, men å andra sidan, så är det gifterna som Candida avger som kan förändra och störa signalsubstanser och hormoner i kroppen. Därmed störs det endokrina systemet och försvagar binjurarna ytterligare.
Andra vanliga orsaker till överstimulering som leder till binjure insufficiens kan inkludera kronisk sjukdom, kronisk infektion, överdriven träning,
glutenintolerans, malabsorption eller dålig matsmältning, kirurgi, sömnbrist, hypoglykemi och alkohol och narkotikamissbruk - ibland blir dock människor med binjureutmattning alkoholister eller missbrukare, i ett försök att lugna sina symptom. Eftersom binjurarna verkar ihop med hypotalamus och hypofysen, så kan ett problem i något av dessa områden bidra till hur väl binjurarna fungerar . Binjurarna regleras av hypofysen och hypofysen övervakas av hypotalamus.
Symtom på Binjure trötthet
Det är väldigt viktigt att komma ihåg att symptomen på binjure trötthet/ binjuresvikt delas med en rad andra förhållanden som sköldkörtelrubbningar, hypoglykemi, obalanser i neurotransmittor, hormonella obalanser och många andra. Man bör alltid rådfråga en kvalificerad doctor eller hälsospecialist, som är mycket kompetent och kunnig i detta, och som har tillgång tilll binjurebarksvikt tester för att utesluta eventuella andra problem, innan du antar att du har binjure trötthet.
Människor i framskridet stadium av binjure svikt kan inte stå upp särskilt länge, eftersom de känner sig alltför svaga. De måste förbli sittande eller liggande huvuddelen av dagen. Stående är nästan omöjligt.
Det främsta tecknet på framskriden binjure utmattning är obeveklig trötthet som inte lindras av någon mängd sömn eller vila.
Du känner dig regelbundet svag, utmattad och trött utan uppenbar anledning.
Du har svårt att komma ur sängen på morgonen, även när du haft en rimlig mängd sömn.
Vid sjukdom eller i stressande situationer så tar det ofta lång tid innan du mår bra igen.
Begär för salt mat eller sötsaker
Oförmåga att gå ner i vikt eller viktökning, särskilt i midjan och magen, kroppen tar av musklerna först som reserv och lämnar det vi alla gärna vill bli av med.
Yrsel när man reser sig från sittande ställning, förekommer inte alltid, det har med blodtrycksfall att göra, och själv är jag bak och fram där.
Behov av stimulering för att fungera på morgonen eller hålla igång hela dagen -kaffe
Skakningar när man blir utsatt för minsta stress - det är ett diffust symtom som man kan få av andra orsaker.
Ökning av PMS symtom och/eller menstruation som är kraftig och slutar och börjar om igen.
Känner dej lite bättre för en kort period efter att ha ätit
Drabbas ofta av influensa eller lungsjukdomar.
Glömska
Känner dej alltför trött för att njuta av livet.
Du har mer energi och känner dig piggare på kvällen . Detta gäller dock endast i de tidiga stadierna av binjure trötthet. Om du har avancerat till ett mer allvarligt stadium så har du varken energi på dagen eller kvällen.
Nej, du känner att kropp och knopp är mer eller mindre död.
Oförmåga att hantera stress är ett annat klassiskt kännemärke i listan över binjure trötthets syndrom.
Andra symtom på binjure trötthet kan innefatta:
Rygg eller nacksmärta utan någon uppenbar anledning
Födoämnesallergier
Låg kroppstemperatur
Må bättre när du inte behöver hantera stress
Låg sexlust
Svårigheter att ta hand om dagliga uppgifter
Torr hud
Nervositet
Förstoppning och /eller diarré
Hjärtklappning
Mild depression
Ångest
Håravfall
Lågt blodsocker
Sjukdomar/syndrom förknippade med binjure trötthet:
Svaga och funktionsstörda binjurarna tros vara en viktig bidragsgivare i praktiskt tagit de flesta medicinska och psykiatriska störningar, men de följande är några av de vanligaste:
MCS - multipel kemisk känslighet
CFS - kroniskt trötthetssyndrom
FMS - Fibromyalgi
Reumatoid artrit
Ångestsyndrom
Hormonell obalans
Bristande neurotransmitter
PMS - premenstruellt syndrom
Autoimmuna sjukdomar
Frekventa infektioner
Sköldkörtelrubbningar
Hypoglykemi
Allergier
Huvudvärk
Candida överväxt
Dysautonomia
Sömnlöshet och sömnstörningar
Mild depression
Det är viktigt att notera att inte alla med binjure trötthet/binjuresvikt upplever alla symptom. En person kan ha endast ett fåtal symptom, medan en annan person kan vara helt arbetsoförmögen pga symptom. Detta beror på vilken grad av skada som orsakats, och många andra faktorer såsom ålder, integritet av andra organ/körtel system i varje person, vilken fas av trötthet som de har kommit till, och andra förhållanden som kan förekomma.
Men man måste ha tillräckligt många för att med säkerhet kunna säga att det handlar om binjure utmattning eller binjure svikt.
Jag hittar inga källhänvisningar men det är som det står en personlig blogg av Barbro Kravetz . Jag har läst allt det här på en amerikansk sida, jag ska se om jag trillar över den någon gång, då lägger jag in länken till den.
Orginalsida: https://www.drlam.com/

2 kommentarer:

  1. HUR JAG FÅR MITT EX HUSBAND TILLBAKA MED HJÄLPEN AV VERKLIGA OCH EFFEKTIV STAV FRÅN DR Sunny Jag heter Regina Gomez, jag trodde aldrig att jag skulle le mer, min man lämnade mig med två barn i ett år, all ansträngning för att få honom tillbaka misslyckades Jag trodde att jag inte kommer att träffa honom igen förrän jag träffade en dam som heter Maria som berättade för mig om en stavastare som heter Dr.Sunny. Hon gav mig sin e-postadress och mobilnummer och jag kontaktade honom och han försäkrade mig att inom 48 timmar kommer min man tillbaka till mig, på mindre än 48 timmar kom min man tillbaka och började be om förlåtelse och säger att det är djävulen fungerar, så jag är fortfarande överraskande tills nu om detta mirakel, jag kunde inte bli gravid men så fort trollformulering gjordes, jag blev gravid och födde mitt tredje barn, om du behöver hjälp från honom kan du kontakta honom via: e-post: drsunnydsolution1@gmail.com Eller WhatsApp eller ring honom nu: +2349030731985
    Dr.Sunny botar också:
    1. HIV / AIDS
    2. HERPES 1/2
    3. Cancer
    4. ALS (Lou Gehrigs sjukdom)
    5. Hepatit B?
    6.Om du vill bli gravid

    SvaraRadera
  2. Mycket informativt och imponerande inlägg som du har skrivit, detta är ganska intressant och jag har gått igenom det helt, här är hur jag fick tillbaka min älskare med hjälp av Dr Obodo för mer info (templeofanswer@hotmail.co.uk, 234 8155 42548-1 )

    SvaraRadera

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...