torsdag 19 april 2018

MORFIN I ALLA DESS FORMER - KODEIN SOM OMVANDLAS TILL MORFIN I KROPPEN


Många går med värk och får värk, vi som äter kortison kan drabbas av frakturer som en biverkan av kortisonet. 

Jag lärde mej i somras av en duktig endokrinolog på Akademiska att morfin trycker ner kortisolnivåerna och då måste man kompensera med extra kortison för att få en tillräcklig mängd kortisol. 

Själv tyckte jag att min ordination var lite för hög 10-30 mg extra vid morfin. Jag nöjde mej med 10 mg. Följden blev att jag hamnade i rullstol efter en veckas inläggning på AVA. Kroppen är fiffig. När det inte finns så det räcker så prioriterar hjärnan det som är viktigast. Och i mitt fall tyckte den att det räckte med 1 ben. Så jag blev sittande i rullstol över sommaren. 

Jag trappade ut mitt kortisol på felaktiga provsvar. Följden blev att inte höger benet ville hänga med. Då förstod jag att det var fara och färde. Så jag såg till att kortisolprov togs på mej. Och det var riktigt lågt. 

En sida om smärta och opiater som talar om kortisol

Akademiskas lärobok

Oxinorm - FASS

Om ni inte har en endokrinolog som känner till det. Dela med er länkarna. De behöver vara mera uppmärksamma på smärtpatienter med kortisolsvikt. Det samma gäller om man är patient på en smärtmottagning. Dela med er informationen. 

Jag gick med mycket svår värk i många år. En av landets främsta smärtläkare gav upp på mej. Han sa, nu har jag använt allt jag har i arsenalen. Och jag fick fortsätta med mina smärtstillande läkemedel och lida under tiden. Men tro på f..., 3 dagar på Hydrokortison så var mina smärtor helt försvunna. Skadorna finns kvar, det kände jag när jag satt i rullstol. Men det ger mej inga besvär idag. Jag delade med mej min kunskap och de få länkar jag lagt in. Det finns många studier och det finns i FASS. Så jag tror att många av de besvärligaste patienterna tar man kortisolprov på numera på den smärtmottagningen.

Man kan hjälpa någon annan genom att lämna vidare informationen, och det är vad den är bloggen är tänkt att göra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...