torsdag 5 juli 2018

EN MYCKET TÄNKVÄRD BLOGG I VÄRMEN




Trötthetens soppa med utmattade binjurar


Ibland blir det bara för mycket.  När kroppen utsätts för långvarig eller för stor mängd stress, så klarar binjurarna inte att reglera.  Det kan ofta leda till obalans i sköldkörteln, då dess hormoner kommer i obalans, över eller underproduktion.  Och det har hänt mig.
Droppen blev en skolmedicinsk felbehandling när en dos kortison och bedövningsmedel utlöste en kraftig allergisk chock när en gammal skada skulle åtgärdas. Efterföljt av posttraumatisk stress.  Det är en lång historia, som kokas ner till något helt knasigt.
Varför skulle jag utsätta mig för något som jag på förhand vet att jag inte tål?  Så gick det när jag varken blir hörd eller respekterad.
Ett stark stress för hela systemet har fått mig att ännu en gång lära av erfarenheten.  Den här typen av chock får inte bara psoasmusklerna att stela till.  Det påverkar hela systemet. Njurarna, binjurarna, nervsystemet.  Kortison är känd för att skapar kraftiga menstruationsrubbningar men det händer också vid reaktion på binjurar och sköldkörtel.  Och följs av diverse stress symtom så som förstoppning, oförmåga att reglera energi och värme, nedsatt känsel och kontakt med kroppen och även hjärndimman.
När stressen blir för kraftig klarar binjurebarken inte av att reglera. Det ledet till att hormonet T4 i sköldkörteln höjs och dämpar förmågan till att reglera TSH varpå dessa värden då höjs och orsakar en underaktivitet i sköldkörteln.  Går man till metamedicin så står då sköldkörtelproblem för att att vara hjälpeslös, och det stämmer fint på mig i denna situationen.
Det är en jobbigt tillvaro att gå runt med så mycket stress i systemet.  Det känns som om kroppen reagerar på allt möjligt, även fast den inte behöver och har samtidigt svårt att hänga med. Återhämtningen är nu viktigare än någonsin. Tur att jag lärt mig.
Den hjälp som jag erbjudits via vårdcentralen är att börjar med Levaxin, som så många andra redan gjort.  Jag sa spontant, nej! Skolmedicinen ser ingen koppling mellan trauma/stress och obalans i sköldkörteln, eftersom dessa problem anses komma i från autoimmuna sjukdomar.  Jag menar att det måste vara stressen i samband med min chock.  Men jag får inget medhåll, kunskapen om just den kopplingen fattas hos de personer jag mött.  Det får mig att söka vidare.
Mina Lundin skriver om trötthet och binjurar, men nämner inget om vad slags återhämtning som krävs.  Jag menar bestämt att det behövs mer än piller och ändrad livsstil för att ändra stressmönster. Nämligen hur vi kan lära oss återhämtning ifrån höftböjarna.
Nu håller jag på att gå igenom mitt eget koncept för självläkning och utvärdera det utifrån rådande omständigheter, utmattning i binjurar och obalans i sköldkörteln.
Jag hittade ännu en intressant artikel, som jag tidigare läst, då berörde den mig inte lika mycket. Citatet kommer i från en översättning av Michael Lam, i Näringsmedicinsk tidskrift 2010 #6 om Binjurar, -kopplingen mellan stress och problem med sköldkörteln.
Binjurarnas funktioner brukar vara de första endokrina funktionerna som sviktar när kroppens normala kompensatoriska respons överväldigas av stress. Tyvärr erkänns detta sällan som ett patologiskt tillstånd.
Accepterade sociala kompensatoriska åtgärder, t.ex. kaffeintag, maskerar ofta de underliggande problemen när binjurarna lägger in överväxeln för att klara de tidiga tecknen på binjuretrötthet.
Jag ska verkligen göra det jag kan för att se hur jag kan normalisera mina värden utan Levaxin.  Kaffe har jag inga planer på att börja med!  Det är för mig rena vansinnet att blockera kroppens trötthetssignaler. Jag har ändrat kosten, tagit hjälp av Ayurvedisk Shirodhara (olje stråle i pannan), Somatic Experiencing (släppa stress genom sittande rörelse), Min dagliga yoga & meditation (ett 10 veckors program anpassad för mitt nuvarande tillstånd), Ayurvediska teer, Psoasen och Bioresonans behandlingar.
Livet kan vara skört.  Jag är så tacksam för all den kunskap som jag har om stress, annars hade jag haft svårt att förstå.  Jag är också tacksam för alla som bidragit med tips.  Mina tydliga signaler som min kropp sänder mig, gör att det blir enklare att navigera, jag känner hur jag mår och kan göra något åt saken.
Nu får det vara nog! INGEN ska kunna felbehandla mig igen, bara för att försöka hjälpa mig till mer hälsa.  Min överkänslighet mot läkemedel och mina tidigare erfarenheter ska respekteras.

1 kommentar:

  1. Mycket informativt och imponerande inlägg som du har skrivit, detta är ganska intressant och jag har gått igenom det helt, här är hur jag fick tillbaka min älskare med hjälp av Dr Obodo för mer info (templeofanswer@hotmail.co.uk, +234 8155 42548- 1)

    SvaraRadera

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...