lördag 26 januari 2019

HÄRNDIMMA

Hjärndimma, tja, vi som diagnostiserats med det känner igen det. Det är därför jag hittar skor i kylskåpet och kaffe i badrummet. När kortisolet sjunker så prioriterar hjärnan vart kortisolet ska. Och det går alltid först till livsuppehållande organ. 

Ibland fattar man inte vad folk säger? Och man framstår som dum! Och det är vetenskapligt belagt att man påverkas kognitivt och även psykologiskt. Men det är därför läkarna är så snabba att vilja sätta in SSRI och remittera till psyk. Men psyk brukar ha lite koll och förstå att det finns fysiska komponenter som påverkar. Men inte alla.

Jag pratade med Cecilia en dag. Hon är en duktig endokrinolog. Hon sa att den psykpatient hade ringt henne. När Cecilia tog prover på henne så visade det sig att kvinnan hade ett en siffrigt tal i kortisolvärde, och där kom min hjärndimma, men 1 siffrigt var det och hon var en Addison. Vilket är den farligaste varianten av binjuresjukdomar. Kroppen bildar antikroppar mot binjurarna.

Men man brukar märka först att närminnet försvinner. Och sedan kommer koordinationssvårigheter. När långtidsminnet försvinner då har man gått långt i den kognitiva nedsättningen och man ska söka läkare redan när kortidsminnet, kallat arbetsminne hos läkare försvinner. Det kan vara ett mycket lågt kortisol eller en allvarlig neurologisk åkomma. Men det ska man INTE gå med länge. 

När man har diagnos så är det lättare, man märker när det händer och då ökar man dosen kortison försiktigt så brukar det ge med sig. Men som sagt, sök läkare om ni inte har diagnosen.

Kognitiva svårigheter brukar definieras av vården som följande:

Kognition handlar om hjärnans förmåga att ta emot, lagra, bearbeta och plocka fram information. Svårigheter här kan föra med sig att det blir svårt att samspela, kommunicera och utföra praktiska handlingar. Detta kan i sin tur leda till inlärningsproblem, svårigheter att delta i aktiviteter och sämre möjlighet till delaktighet inom olika livsområden.
Kognitiva nedsättningar kan innebära begränsad förmåga att till exempel kunna:
  • Fokusera uppmärksamhet och följa en instruktion för hur något ska utföras.
  • Förstå tidsbegrepp, veta om det är dag eller natt och hur lång tid saker tar.
  • Komma ihåg vad som är planerat.
  • Hitta till en plats och veta var något är placerat.
  • Organisera sina saker eller en aktivitet.
  • Planera och överblicka tid, på kort och lång sikt, samt veta när något ska ske.
  • Lösa problem som plötsligt uppstår och fatta beslut för vad som bör göras och hur.

Hjärndimma det är en mental trötthet kort och gott. Själv kan jag känna mej utvecklingsstörd och handikappad pga hjärndimman. Och man gör saker som man aldrig skulle göra vanligtvis. Är man ensam så är det oftast minnet man märker det på. Men man bör om man känner att man har det tala om det för omgivningen så dom kan säga till när det börjar bli för knasigt. 

Och tyvärr, ibland hjälper det att höja kortisonet, men man ska vara lite försiktig och tänka på att kortisonet är farligt för andra delar av kroppen. Att man blir rund om magen av kortison beror på att cellerna ändrar sitt näringsupptag. Och om kortison går ner på cellnivå så skulle jag inte bli förvånad om det inte påverkar på DNA nivå. Kortison används till många sjukdomar och inte bara binjuresjukdomar och om det enbart omvandlades till kortisol så skulle det inte kunna användas till andra sjukdomar. Och det betyder att så mycket i kroppen blir påverkat av kortison.

Depression är mycket vanlig när man är binjureutmattad eller har fått diagnos. Och det handlar mycket om hur kroppen fördelar kortisolet. Serotonin som behövs i kortisolbildningen går i första hand till det. Och då blir hjärnan serotoninfattig, det här är bara mina tankar så jag kan var helt fel ute. Men jag tror inte det. Har man för lite serotonin så blir man deprimerad. Det är vetenskapligt belagt.

Men visste ni att serotoninet har sin början i magen? Där börjar det ämnet tillverkas och det här är relativt nya forskningsrön. Men med den kunskapen så bör man tänka på vad man äter. Och ni har väl sett reklamen som drar nyttan av det nya uttrycket att magen är den andra hjärnan. Tänk vad snabb man är på marknaden att dra nytta av nya forskningsrön. Men det visar på att vi måste vara rädda om våra magar. För de är faktiskt den andra hjärnan i kroppen.

Åter till hjärndimman. Det är som det låter, man känner det som att hjärnan har ett lager av bomull som ett filter mot omvärlden och den normala hjärnfunktionen. Men det är bara ett symtom som man får ta med lite humor. Och ibland får man be om ursäkt. Men det är ett erkänt symtom så man ska inte skämmas för sina tokigheter som man själv inte rår över. Det är hjärnan som bestämmer att hjärta, lungor och andra livsuppehållande organ i första hand ska ha kortisol. För hjärnan kommer alltid att vara chef och kommer att vilja överleva till varje pris. 

Jag blev förlamad i ett ben, ingen fattade något. Då mindes jag vad jag lärt mej av Flygvapnets läkare när han höll föreläsning. Ska piloterna kriga så är det lätt att de blir nedskjutna av fiender. Och han sa, har ni en allvarlig skada, var inte rädd om en arm eller ben slutar fungera. Det är hjärnan som tycker du har 2, då kan du klara dej med 1 för då är chansen större att överleva skador. Och efter mycket tänkande hos chefen AVA, endo, neuro och psyk så var dom också övertygade att hjärnan tyckte att jag behövde bara 1 ben för att spara på kortisolet. Det har följt med mej under sjukdomstiden, blir jag för låg, då tappar jag höger underben som är nedprioriterat. Då vet jag att det är dags att åka in akut för då är jag för låg.

Det är lite av mina tankar runt min hjärndimma och vad jag har lärt mej på vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...