fredag 15 februari 2019

GURKMEJA

Jag är en fan av gurkmeja sedan ett par år sedan. Jag fick ett recept på en gegga som en fd kollega gav mej. Han berättade att just gurkmeja är inflammatoriskt hämmande och släckande och att våra sjukdomar ofta/alltid börjar i en låggradig inflammation. Men den är ypperlig för människor som tränar då den hjälper till med såväl prestation som återhämtning. Man går ner i vikt av det. Många fördelar förutom att den hjälper till med att hålla sig frisk och kry,

Så vad är gurkmeja? Gurkmeja, hör till ingefärsväxterna och är en uppskattad ört i framförallt det indiska köket. Man hittar den i Asien.  Gurkmeja har i århundraden dessutom används som naturmedel för bland annat matsmältning, mot hudåkommor och rörlighet.


Gurkmejans aktiva ämne är curcumin. Det är detta ämne som färgar gurkmejan gul och fungerar  som en kraftfull antioxidant, hela tio gånger starkare än vitaminer.

Forskare tror idag att våra sjukdomar börjar i kroniska låggradiga eller ibland kallar man dom tysta inflammationer så jag hoppas att ni läst vad Elisabeth skrivit i forumet om just det. Låggradiga inflammationer är vad som ger oss de sjukdomar vi får. Forskarna pratar om autoimmuna sjukdomar, degenerativa sjukdomar, kärlsjukdomar, cancer, Alzheimers och många flera. Studier som stöder den hypotesen, studie1studie2studie3. Och det finns många fler studier som kommit efterhand. Utgår man från det så är det kroniska låggradiga och självklart höggradiga inflammationer så bör vi försöka undgå dom för att hålla oss friska. 


Jag själv har inte haft infektioner, förkylningar eller annat sedan jag började med det. Men sen hände saker och jag gjorde uppehåll mer än en månad. Vips slog en förkylning klorna i mej. Och uppenbarligen så behöver gurkmejegeggan några veckor på sig. För jag är inte riktigt kry. Och det är ovanligt för mej så jag blir sjuk som en hel karl tom med läkare reagerade och sa, men du brukar aldrig vara här för förkylningar eller infektioner? Vad har du slutat tagit nu? Jo, gurkmejageggan. Och jag insåg att jag måste fortsätta med den. 

Sen började jag läsa på lite forskning och det blir intressantare och intressantare.


Så här skriver Elisabeth om låggradig inflammation: 

Vad man inom forskningen har kommit fram till är att den felaktiga kosten orsakar låggradiga eller tysta inflammationer i kroppen och som finns där långt innan vi blir sjuka på riktigt. Den här typen av inflammation kan även påverka oss så vi blir kroniskt trötta och kommer i ett förtidigt åldrande. Hjärnan och immunförsvaret pratar med varandra och man har sett hur psykisk ohälsa kan uppstå och hur det kopplas till låggradig inflammation.
Låggradig inflammation är oftast orsakad av olika livsstilsval som orsakat en obalans i immunförsvaret. Vad man vet idag är att en låggradig inflammation är skadlig och om den får fortsätta på denna låga men kroniska nivå, under smärttröskeln, kan den driva fram allvarliga sjukdomar som i slutändan orsakar organskador och ytterligare allvarliga sjukdomar uppstår.

Viktigt att komma ihåg är att det även finns läkemedel som kan orsaka låggradig inflammation i kroppen, och ett sådant läkemedel är vacciner.
Vaccinationsbiverkningar som rapporteras summeras till 1 742 stycken och belyser över 800 olika biverkningar, som i stort sett berör varje system och organ i kroppen: blod, hjärta, nervsystem, immunsystem, lungor, hud, sensoriska organ som syn och hörsel, det muskuloskeletala systemet, leder, urinvägar, matsmältning samt det endokrina systemet. Man är också medveten om att vacciner kan orsaka låggradig inflammation.

Allt fler får diagnosen ADHD och autism. Nu visar neurobiologisk forskning att flera psykiska sjukdomar kan bero på en koppling mellan ett stört immunsystem och hjärnans utveckling. I dag vet vi att hjärnan och immunsystem samverkar och att en genetisk sårbarhet parad med kända och okända miljöfaktorer påverkar vårt immunsystem.

Det finns skäl att tro att den glutenrika kosten som leder till mag- och tarmproblem är en del av orsaken. En inflammerad tarmslemhinna ökar genomsläppligheten för toxiska ämnen som kan aktivera immunsystemet. Ungefär var fjärde barn med autismtillstånd har förhöjda antikroppar mot gluten. I studier som gjorts finns rapporter om att vissa dieter kan minska symptom hos barn med framför allt diagnosen ADHD. När en autoimmun process drabbar hjärnan kan den t ex orsaka psykos, tvångssymptom, anorexia, urinvägssymptom och autism.

Kan ju nämna att de läkemedelsbolag som säljer ADHD-droger sålde för 372 miljoner i Sverige år 2010. En ökning med 35 % sedan 2009 och med otroliga 319 % sedan 2006. Barn görs tidigt till livslånga ”brukare” av skadliga psykiatriska droger, och missbruket sprider sig lavinartat även bland vuxna.

Få människor verkar förstår hur socker, skräpmat och alkohol sakta förgiftar psyket, hjärnan och känslolivet. När kroppen väl visar symtom har hjärnan, psyket, känslolivet tagit stryk och förändrats i massor. Från levnadsglad, positiv och lösningsfokuserad till negativ, trött, arg, irriterad och passiviserad.  Länk till Elisabeths Blogg

Karolinska har forskat på låggradig inflammations hämnade kost. De påvisade inget men de håller med om att sjukdomar uppkommer från låggradiga inflammationer i kroppen. De håller med om att låggradiga inflammationer har ett samband med tarmflorans sammansättning. Karolinska

Gunnar Engström, professor, Lund skriver så här om låggradiga inflammationer. 

I min forskning har jag bland annat studerat betydelsen av låggradig inflammation när det gäller risken att insjukna i hjärt-kärlsjukdom. Den inflammatoriska reaktionen, som är betydelsefull vid angrepp av mikroorganismer, kan vara skadlig om inflammationen blir kronisk. Man kan mäta graden av inflammation, exempelvis genom att studera koncentrationen av så kallade akutfasproteiner i blodet. Mina studier har visat att redan en måttligt förhöjd inflammationsgrad ökar risken att insjukna i hjärtinfarkt, slaganfall och en rad andra sjukdomar.
Inflammationsgraden samvarierar med många andra riskfaktorer. Genom att studera personer som genomgått upprepade undersökningar har jag utforskat huruvida inflammation ökar risken för att utveckla olika etablerade riskfaktorer. Mina studier har visat att kraftig viktuppgång, utveckling av diabetes, högt kolesterol och högt blodtryck ofta föregås av förhöjda akutfasproteiner. Kanske är inflammation en faktor som bidrar till att andra riskfaktorer utvecklas. Vetenskap och hälsa
forskningen säger att den är starkt inflammationshämmande och släckande, det visa många studier på. Då kan man fråga sig varför får vi inte medicin med gurkmeja i? Tja, ingen kan ta patent på växter och örter så de stora läkemedelsjättarna vill inta ta upp det, dom kan inte tjäna pengar på det. Så det blir forskning som blir liggande och som inte publiceras så ofta.

Det har gjorts flera framgångsrika studier på curcumin på allt från övervikt studien finns här studie om övervikt och även om siffrorna inte ser stora ut så bör man tänka på gånger tabellen, då ser man att det handlar om att fördubbla eller tredubbla siffror och det är mycket.  En annan studie utfördes på möss, den studien publicerades. Den visade att e möss man medvetet gjort feta gick ner i vikt när de fick curcumin tillsammans med piperin. Medans de andra mössen, 3 olika grupper inte förlorade fett på samma kost som alla möss fick. Här provade man att ge vissa möss bara curcumin och vissa möss enbart piperin, ingen skillnad syntes i den gruppen, men när man kombinerade piperin och curcumin så fick man en ändrad ämnesomsättning studien om fetma och möss. Piperin återkommer jag till längre fram. 

Inflammationer och sjukdomar, jag hittade bla det här: 

Man har sett i forskning att curcumin är antiinflammatoriskt. Bla fungerar den bra vid olika tarminflammationer samt pankreatit, artrit och kronisk främre uveit samt vissa typer av cancer. Pankerit är något som den svenska forskningen påvisat att den kan påverkas av hydrokortison. Och tänker jag efter så hade jag en inflammerad bukspottskörtel innan jag började med min gegga. Och Karolinska sjukhuset har påvisat att det är en biverkning från tex Hydrokortison. Och jag har en egen teori om mikrobisk colit, forskarna vet inte mycket om det, men jag tror det är en biverkan av kortison och tyvärr så är kortison det man ger som medicin mot det. Artrit, det får vi någonstans i kroppen när vi blir äldre eller om vi råkar ut för en olycka så har det en förmåga att uppstå. Så enkelt om det kan hållas i shack med grukmeja. Det är nästan en för enkel lösning. Studien hittar ni härDet finns fler studier som visar på samma sak, dvs att curumin är inflammationssläckande, en studie till och det finns många fler. 

Här kommer några utklipp från de studierna, jag skulle kunna hänvisa till fler för man har studerat gurkmejan sedan 1949 dvs 60 år. Så de senare studierna bör vara fullt tillförlitliga eftersom studier bygger på att man ska kunna göra om dom och få samma resultat. Annars anses det inte som en godkänd forskning. Men man tittar lite extra när man ser vad forskarna sett. Här kommer några urklipp:
  • Det hjälper till vid hantering av oxidativa och inflammatoriska tillstånd, metaboliskt syndrom, artrit, ångest och hyperlipidemi. Det kan också hjälpa till med hantering av träningsinducerad inflammation och muskelsårighet, vilket förbättrar återhämtning och prestanda hos aktiva människor. Dessutom kan en relativt låg dos av komplexet ge hälsofördelar för personer som inte har diagnostiserat hälsoförhållanden. De flesta av dessa fördelar kan hänföras till dess antioxidant och antiinflammatoriska effekter.
  • Några lovande effekter har observerats hos patienter med olika inflammatoriska sjukdomar, inklusive cancer, kardiovaskulär sjukdom, artrit, uveit, ulcerös proktit, Crohns sjukdom, ulcerös kolit, irritabel tarmsjukdom, tropisk pankreatit, magsår, magsår, idiopatisk orbital inflammatorisk pseudotumor , oralt lavplan, gastrisk inflammation, vitiligo, psoriasis, akut koronarsyndrom, ateroskleros, diabetes, diabetisk nefropati, diabetisk mikroangiopati, lupusnefrit, njurförhållanden, förvärvat immunbristssyndrom, p-talassemi, biliär dyskinesi, Dejerine-Sottas sjukdom, cholecystit och kronisk bakteriell prostatit. Curcumin har också visat skydd mot leverförhållanden, kronisk arsenikxponering och alkoholförgiftning. 
  • Många studier har visat att curcumin är ett starkt potent antimikrobiellt medel och har visat sig vara aktivt mot olika kroniska sjukdomar inklusive olika typer av cancer, diabetes, fetma, kardiovaskulära, lung-, neurologiska och autoimmuna sjukdomar. Vidare har denna förening också visat sig vara synergistisk med andra nutraceuticals såsom resveratrol, piperin , katekiner, quercetin och genistein. Hittills har över 100 olika kliniska prövningar slutförts medcurcumin , vilket tydligt visar sin säkerhet, tolerans och dess effektivitet mot olika kroniska sjukdomar hos människor. Studie
Hmm, ja, det är bara ett fåtal av de forskningar som gjorts under de 60 åren. Jag undrar själv om mina icke saknade Hashimoto utbrott kan ha att göra med att jag varit ganska duktig med min gurkmeja? Men tittar man på studierna så ser det för bra ut för att vara sant. 
Som ni ser så uttalar sig forskarna om cancer. Så här skriver en forskande cancer organisation i UK: Forskning har visat lägre frekvenser av vissa cancerformer i länder där människor äter mer curcumin. Detta är vid curcuminnivåer på cirka 100 mg till 200 mg per dag under långa perioder. Några laboratorieundersökningar på cancerceller har visat att curcumin har anti-cancer effekter. Det verkar kunna döda cancerceller och förhindra mer från att växa. Det har de bästa effekterna på bröstcancer, tarmcancer, magecancer och hudcancerceller. UK cancerresearch. De är osäkra gällande vad studier säger om just cancer, men forskningen har gått framåt och studierna här ovanför hänvisar till cancer bla. 
I forskningen hittar man det här, Curcumin har visats hämma proliferationen och överlevnaden av nästan alla typer av tumörceller. Studie 

Bevisen visar på att  curcumin  har  anticanceraktiviteter via att de angriper cancerceller cancerstamceller av olika ursprung såsom sådana av kolorektal cancer , pankreascancer , bröstcancer cancer , hjärncancer , och huvud- och halscancer.  Studie
En amerikansk studie från 2007 som använde curcumin tillsammans med kemoterapi för att behandla tarmcancer visade att tillsättning av curcumin till kosten dödade mer cancerceller än enbart kemoterapi. Tthe truth about cancer.com

Forskarna i en generell översikt avslutar sin avhandling med det här: 
Curcumin har fått världsomspännande uppmärksamhet för sina flera hälsofördelar, som verkar främst genom dess antioxidanter och antiinflammatoriska mekanismer. Dessa fördelar uppnås bäst när curcumin kombineras med medel som piperin, vilket ökar biotillgängligheten signifikant. Forskning tyder på att curcumin kan bidra till hanteringen av oxidativa och inflammatoriska tillstånd, metaboliskt syndrom, artrit, ångest och hyperlipidemi. Det kan också hjälpa till med hantering av träningsinducerad inflammation och muskelsårighet, vilket förbättrar återhämtningen och efterföljande prestation hos aktiva personer. Dessutom kan en relativt låg dos ge hälsoeffekter för personer som inte har diagnostiserat hälsotillstånd.  Generell översiktsstudie

Ja, det låter för bra för att vara sant, om jag inte hört min fd kollega så har jag nog inte trott på det. Hans vän fick 2 hjärntumörer, Olle sa att han skulle ge geggan 2 veckor och samtidigt äta LCHF. Det var 3 veckor kvar tills nästa MR och så klart så fick han cellgifter samtidigt. Neurokirurgerna i Linköping trodde inte sina ögon när de inte hittade några spår av tumörerna, dom kunde inte förstå att de kunnat gått upp i rök på den korta tiden. Och som jag förstått det så var inte de så positiva i sina uttalanden när de upptäcktes. Så själv tror jag fullt och fast på att grukmejans aktiva ämne har något som sjukliga celler inte gillar. 


Men räcker det med gurkmeja?
Nej, forskningen visar på att gurkmeja har en dålig biotillgänglighet. Dvs att kroppen har svårt att tillgodogöra sig det verksamma ämnet. De måste nå cellerna på något sätt. Forskarna ser att ämnet har svårt att nå cellerna. Men de har funnit att piperin underlättar tillgänglighet till cellerna. Forskarna uttrycker det - Piperin är till exempel den viktigaste aktiva komponenten i svartpeppar och har, när den kombineras i ett komplex med curcumin, visat sig öka biotillgängligheten med 2000%Curcumin kombinerat med svartpeppar förbättrande gurkmejans egenskaper och ger flera hälsofördelar - Studien

Men vem vill dricka/äta torr gurkmeja med svartpeppar på? Det låter lite torrt. Gurkmeja är inte vattenlösligt, därför behöver man kombinera med en olja. Och här bör man tänka till. Det finns oljor som ökar inflammationer och de bör man undvika. Jag har fått lära mej att ta kokosolja, och det fungerar utmärkt. Och även om jag inte hittat en studie än som visar på att kokosolja eller fiskolja eller vad man nu väljer för vänlig olja ökar Gurkmejans välgörande egenskaper. Olle förklarade för mej att kokosoljan är den som bär gurkmejan till cellen och piperinet från svartpepparn är den som för in grukmejan och det aktiva ämnet i cellen. Tydligen kan även en liten nypa svartpeppar (så lite som 1/20 av en tesked) ha positiva och signifikanta absorberande effekter på kroppen. Så jag får ta och göra om mitt recept. Det innehåller en ganska stor del svartpeppar.  


Mitt recept är enkelt, och fungerar nog på samma sätt som guldmöjlk som många tycker om. 2 msk gurkmeja, 2 tsk kokosolja, ett lock över av svartpeppar. Jag har fått lära mej av någon som kan sina örter att gurkmejans reger är att de ämnen man vill till inte tål upphettning, så nu micrar jag eller smälter oljan på plattan. Tillsätter gurkmeja och svartpeppar. Sen ser jag till att ha lock på och skakar om det rejält för att komma åt piperinet. Jag föreslår att man köper ett pulver med hög kvalitet då det är små mängder av det verksamma ämnet i gurkmeja och därför är det så mycket av det som 2 tsk. Här hittar ni ett ekologiskt och prisvärt alternativ som finns på både 40 mg och 1 kg GURKMEJA PULVER

Jag tror att man måste vispa rejält för att åstadkomma det i guldmöjlk. Men det borde fungera likadant. Men guldmöjlk har jag själv aldrig provat. Men gurjkmejete är väldigt gott om man får ett av hög kvalitet det här är så gott på kvällarna, ett riktigt fylligt och värmande te, drygt så det räcker länge. TE

Jag letade upp ett recept på guldmöjlk, jag vet inte om det fungerar lika bra, men jag kan inte se någon anledning att det inte skulle göra det så länge man är noga med svartpepparn. Och när jag läser på så ser jag att de gör min pasta först, och använder den sen i guldmjölken. Och man har lagt till lite goda kryddor, så jag tror att det smakar väldigt gott. Men några av recepten innehåller vatten i stället för olja till pastan. Ta olja eftersom vi vet att gurkmeja inte är vattenlösligt. Här är ICA:S recept som ser smarigt ut. Liten topp av grädde på den skulle säkert vara gott.


Ingredienser

PORTIONER: 4 glas

  • 1 msk färsk eller malen gurkmeja
  • 1 tsk färsk eller malen ingefära
  • 1 tsk malen kardemumma
  • 1 tsk malen kanel
  • 1 krm vaniljpulver
  • 4 tsk kokosolja
  • 1/2 dl vatten
  • 8 dl osötad havredryck
  • eventuellt honung att söta med
EN FORSKNINGSÖVERSIKT AV GRUKMEJA Vill man söka mer forskning så är det lätt att se i forskningen hur man söker på nyckelord.


Vad har jag mer sett om gurkmeja?

När jag läser blir jag och mer imponerad av gurkmeja Jag hittade en studie där de sett att grukmeja är ypperlig för sår på huden och att det förbättrar kollagenet. Och lägger man ihop det med skönhetsforskningen så kan det kanske vara en föryngrings-ansiktskräm? Vem vet. Jag ska testa och se, risken är att man blir gul i ansiktet. Men varför inte prova att blanda grukmeja med en hudkräm. Vid närmare eftertanke så får det bli i en kroppslotion i första hand. Jag får söka vidare på det. Det är kanske därför kvinnor i Indien ser unga ut fast de uppnått en väsentligt ålder? Japp, någon har redan tänkt på det.  https://passionforhalsa.se/traditionella-skonhetstips-med-gurkmeja

Du kanske vill prova en gurkmeja ansiktsmask hemma för att se om kryddan har några positiva effekter på din hud. Du kan blanda små mängder grekisk yoghurt, honung och gurkmeja tillsammans och applicera på ditt ansikte. Ha masken på i 15 minuter och tvätta sedan med vatten.



Vad jag ska tro om det här vet jag inte. Men vem vet, jag upplever att tänderna blir vitare.

http://www.mysigast.se/2016/05/14/han-blandar-3/






FRAMFÖR ALLT, JAG MISSADE OCH STÄNGDE EN STUDIE, DEN PÅVISADE ATT GRUKMEJA HAR EN POSITIV INVERKAN PÅ DET PLACK VI ALLA BÖRJAR FÅ I 40-50 ÅRS ÅLDERN.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...