söndag 10 februari 2019

UTSATT BARNDOM - RISK FÖR LÅGT KORTISOL I VUXEN ÅLDER


Det här ämnet ligger mej varmt om hjärtat utifrån mitt yrke där jag jobbar med utsatta barn. Jag är förvånad att inte Socialstyrelsen uppmärksammat den forskning som påvisar att barn som utsatts för våld eller andra övergrepp löper en mycket högre risk att utveckla binjurebarksvikt med lågt kortisol som följd. 

Studien finns här för den som vill läsa https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30551319

I studien så framkommer det att man kan uppmäta signifikant lägre nivåer av kortisol hos vuxna som blivit utsatta för misshandel, sexuella övergrepp mm under sin barndom jämfört med kontrollgruppen som inte utsatts för övergrepp under sin barndom.

Jag tror det här kan vara en AHA upplevelse för många. Undra hur många psykiatriker, endokrinologer, allmän läkare, Socialstyrelsen osv som har uppmärksammat detta. Socialtjänsten har inte gjort detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...