lördag 16 februari 2019

KORTISOL, INSULIN OCH COLA ZERO

Martina Johansson driver en intressant blogg, där finns det mycket spännande att läsa. Hon har skrivit om kortisol och insulin bla. Jätteintressant. Jag hittade det här inlägget så är mycket tänkvärt.



                            KORTISOL & INSULIN




Så varför kan en insulinspik (snabbt socker) ge en känsla av förnyad energi länge när man är i ett slutkört tillstånd? Varför kan Cola Zero ge energi när det endast höjer insulinet?
Båda har gemensamt en snabb insulinhöjning utan tillräckligt med kolhydrater/BS (blodsocker) att processa efteråt. Det leder till blodsockerfall som triggar kortisolfrisättning som i sin tur höjer BS till normal nivå. Kortisolet ger alltså den upplevda energi-boosten.
Hur blir det med kaffe?
Både kaffe och fasta höjer kortisolet och med det även blodsocker – samt insulin. Därför får man initialt energi för att sedan krasha när kortisolet åker tillbaka och insulinet fortfarande är förhöjt.
Det här är min upplevda anledning till att kaffe på fastande mage eller kaffe + fasta är en riktigt dålig idé. Upplever du också det eller kan du kombinera dessa två?

Jag måste skratta, jag levde på cola light när jag jobbade som mest innan kraschen, utan cola light så fick jag blodtrycksfall och hamnade inlagd, men ingen tänkte på binjurar eller kortisol, trots rejäla blodtrycksfall. Som tur var högsta hönset där distriktssköterska och hon var i närheten varje gång det hände, därför hamnade jag på akuten och de vågade inte annat än att lägga in mej. Allergi tänkte läkarna när jag sa att jag var PC allergiker och de petade i mej en massa betapred, och så klart mådde jag toppen då. Men tyvärr tänkte de inte längre.
Martina skriver mycket om kosten och kortisol och det var där jag hittade det här. Det förklarade mycket för mej, kanske känner du igen dej. Tack Martina för en bra, intressant blogg. Martinas biohacking blogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...