måndag 10 februari 2020

SKYDDAR GURKMEJA MOT CANCER?

Hjälper gurkmeja verkligen att skydda oss från cancer?

Det är ett krydda som har använts i sydasiatisk matlagning i tusentals år, men kan gurkmeja göra mer än att äta curry - kan det öka vår hälsa och till och med bidra till att förebygga cancer?
Gurkmeja är en ganska anspråkslös rot som du lätt kan bortse från - men i maten ner är det ett gulorange krydda som är kärnan i nästan varje indisk curry. Men under åren har många artiklar dykt upp som hävdar att detta vanliga krydda kan bota allt från halsbränna till en upprörd mage, och hålla i ifrån sig allvarliga sjukdomar som diabetes, depression, Alzheimers och till och med cancer.
Det finns tusentals studier som publicerats på gurkmeja, och särskilt en sammansatt tanke som är ansvarig för många av de förmodade hälsofördelarna: curcumin .
Studier på råttor har visat att extremt höga doser av curcumin lyckades hämma utvecklingen av flera typer av cancer, men bara cirka 2-3% av gurkmeja pulver är curcumin, och när vi äter det, är inte mycket av den curcumin ens absorberas i vår kropp. I litteraturen finns det dock en verklig brist på studier om "normala" dietnivåer av gurkmeja (det finns inte tillräckligt med pengar för att sälja normalt gurkmeja-pulver för att få någon att vilja investera kontanter för att finansiera studierna).
Det är något naturligt och det kan man inte ta patent på så då skjuter inga läkemedelstillverkare till några forskningspengar.
Så ger en vanlig diet med blygsamma mängder gurkmeja ger oss några hälsofördelar eller borde vi ta kosttillskott packade med gurkmeja eller curcumin för att avvärja sjukdom?
Vi försökte ta reda på det och leta efter team över hela Storbritannien vars forskning kan hjälpa till att belysa frågan.
Den första anropshavnen var Newcastle University som tog blodprover från volontärerna och utförde ett "oxidativt stresstest" utvecklat av Dr Georg Lietz och hans team. Sedan var det ner till Leeds, där inte en, men två toppmoderna laboratorier var inblandade, en under övervakning av Dr. Mike Bosomworth på Leeds General Infirmary och den andra under det vakande ögat av Dr Clive Carter i Transplantationen och Cellular Immunology Lab på St James 'Hospital. Analysen i dessa två laboratorier i Leeds var avgörande för nästa steg i planen, som var att skicka prover till slut till professor Martin Widschwendter och teamet vid University College London för DNA-testning.
 

Experimentet

Vi samarbetade med Newcastle University för att genomföra experimentet och rekryterade nästan 100 frivilliga. Vi tog blodprover i början av experimentet och sedan delades de upp i tre grupper:
  • Den första gruppen tog en tesked gurkmejpulver dagligen,
  • Den andra gruppen tog samma mängd gurkmeja som ett tillägg
  • Den tredje gruppen tog ett placebo-piller.

I 6 veckor skulle de följa denna rutin, och sedan tog vi blodprover igen.

Vi gjorde tre tester på deras blodprover: -

Den första utvecklades av PB Biosciences i Newcastle, och det är ett "oxidativt stresstest". Det är ett spännande nytt test som mäter hur väl deltagarnas blodceller motstår inflammation och ger en indikation på hur friska deras immunsystem är. Detta skulle hjälpa till att bedöma om gurkmeja kan reducera inflammation tillräckligt för att påverka kroniska sjukdomar som diabetes.


Den andra omgången av tester var ett detaljerat antal av deras vita blodkroppar. Resultaten krävdes för UCL: s DNA-test, men denna analys gav oss också en indikation på deras immunsystem. Båda lärarsjukhusen i Leeds var involverade i detta skede, Leeds General Infirmary och St James 'Hospital.

Det sista testet vi använde utvecklades vid University College London och det innebar att man tittade på metyleringen av deras DNA. DNA har den genetiska koden för alla våra celler - men olika celler "läser" olika delar av koden. Metylering av DNA förhindrar att vissa delar av koden "läses" i olika celler, så att de alla får sina egna delar av instruktionen. Ny forskning har emellertid visat att metylering av DNA kan "gå fel" och detta kan orsaka celler att bli cancer. Vid UCL har professor Martin Widschwendter och hans team redan visat en lovande förmåga att förutsäga bröst- och äggstockscancer länge innan den faktiskt utvecklas genom att upptäcka DNA-metyleringsförändringar.

Resultaten

Oxidativt stresstest i Newcastle visade att det var en liten ökning av oxidativ stress i alla tre grupperna lika.

Förändring av oxidativ stress i blodet
Våra immunsystem påverkas av säsongsförändringar - solbränna kan öka oxidativ stress på dem, och det kan vara att under de sex veckorna denna typ av förändring skedde för frivilliga i alla tre grupperna.
Eftersom placebogruppen förändrats lika mycket som de två gurkmeja-grupperna kan vi inte tillskriva gurkmeja någon förändring.
Antalet vita blodkroppar visade också att i alla tre grupperna hade antalet immunceller minskat, lika i grupperna.
Men DNA-metyleringstestet som vi gjorde visade MYCKET spännande resultat.
Det fanns ingen skillnad i metyleringen av DNA från våra frivilliga som tog placebo-pillerna, eller de som tog kompletteringspillerna, men det var en väsentlig förändring i metyleringsmönstren i gruppen som lagade mat med gurkmeja-pulver.
Speciellt på en gen såg forskarna vid UCL en dramatisk förändring, och denna gen (känd som SLC6A15) är associerad med risker för depression och ångest, astma och eksem och cancer.

DNA-metyleringsanalys
Aktiviteten för SLC6A15-genen förändrades.
Det är för tidigt att säga om påverkan är positiv eller negativ - men med tanke på att gurkmeja har förknippats med att förbättra dessa förhållanden är det troligt att dessa förändringar är fördelaktiga.
Det finns en varning till dessa slutsatser - forskarna har ännu inte analyserat de frivilliga blodproverna för att bestämma nivåerna av curcumin (eller andra gurkmeja-relaterade föreningar) i den.
Det kan vara så att de som lagade mat med gurkmeipulveret också ändrade sin diet på ett sätt som orsakade denna metyleringsförändring och att det inte var effekten av gurkmeja.
Att mäta deras blodnivåer av curcumin och jämföra det med nivåerna för de i tilläggsgruppen (som inte såg DNA-metyleringsförändringen) skulle hjälpa till att göra sambandet mellan gurkmeja / curcumin och DNA-metyleringsförändringen.

Varför skulle matlagning med gurkmeja vara annorlunda än att ta det som ett komplement?

Man tror att matlagning med gurkmeja påverkar hur mycket curcumin från det våra kroppar kan absorbera. Curcumin är lipofilt, vilket innebär att det binder till fetter, och när vi lagar med oljor binder curcumin till oljan och absorberas lättare av våra tarmar. Svartpeppar - mer specifikt en blandning av svartpeppar som kallas piperin - kan göra samma sak och hjälpa kroppen och cellen att ta åt sig ännu mer av curcumin in kroppen och cellen. Därför kan matlagning med gurkmeja, svartpeppar och oljor tillsammans vara en bättre kombination. 

Vad betyder detta

Detta är ett oerhört spännande resultat - för oss och UCL-laboratoriet - eftersom det kan vara så att vi har hittat den mekanism som gurkmeja ger oss hälsofördelar - genom att påverka våra geners beteende. Det är tidiga dagar, men det är värt ytterligare forskning.
För professor Widschwendter är det spännande eftersom han är intresserad av att använda sin teknik för att utveckla strategier som vi kan använda för att förhindra cancer långt innan den utvecklas - och detta resultat visar honom både att hans teknik kan spåra små förändringar under korta tidsperioder, OCH att gurkmeja kan vara värd ytterligare studier som ett ämne som kan hjälpa till att hämma cancerutvecklingen.
Det är väldigt svårt att hitta sätt att minska riskerna för sjukdomar som tar lång tid att utvecklas - till exempel cancer (eller hjärtsjukdom), och så tester som exakt ger en "tidig varning" om dessa sjukdomar, och som är tillräckligt känsliga för visa en subtil förändring i risken, är verkligen mycket värdefulla (se vår artikel om urinproteomik ).
Resultaten tyder också på att äta små mängder gurkmeja regelbundet kan ha en positiv inverkan på din hälsa.
Det är bara i sin linda, men det kan vara så att detta blygsamma krydda kan hjälpa oss att skydda oss mot en rad kroniska sjukdomar. 

Grukmeja te

Det här teet innehåller allt utom oljan, som är lätt att tillsätta själv, smaklös kokosolja är en bra olja, men olivolja går lika bra. Jag lägger till lite svartpeppar om jag inte tar min egen gegga. Att dricka det som ett rent te och hoppa över olja och svartpeppar är helt underbart. Men när jag fuskar med geggan som finns nedan så fuskar jag så här med teet och får samma häslofördelar.


Jag rekommenerar varmt  den här produkten. Helt underbart te som man inte kan vara utan efter man smakat det. Och som jag skrev, en svagare variant är underbar att dricka kall.

Här hittar ni det. 
https://www.homeopathuset.se/shop/product/gurkmeja-te100g?tm=&sm= 

Jag har på nära håll fått väldigt trovärdiga vittnen fått veta att hjärntumörer kan försvinna på ett sätt som neurokirurger inte har sett någon gång och enligt dom inte är vetenskapligt möjligt. Det finns 2 neurokirurger i Linköping som kliar sig i huvudet än. Det är även en fd kollega som jag inte känner så nära, men det som står har jag fått verifierat från säker källa.

Man får några fördelar, vitare tänder samt att det boostar förbränningen, när jag inte fuskar så minskar faktiskt vikten utan att jag ändrat något annat, när jag fuskar så smyger sig kilona på. Och det är tillräckligt för att mista några kilo. 

Man släcker låggradiga inflammationer som är grunden till de flesta sjukdomar. Man kan ta det i stället för antiinflammatorisk medicin. Jag själv tål inte såna mediciner så jag använder gurkmejan för att hålla ner den inflammation som jag har i axeln. Tyvärr så läker den inte av gurkmejan för att det är en benbit som hela tiden ligger så nerver, muskler och senor skaver mot den. Är jag lugn och inte försöker klänga i gardiner så håller den faktiskt inflammationen i bra schack. Jag märker i axeln om jag har fuskat med det recept som mannen med hjärntumör fick eller homeopoathusets underbara te. 

Jag gör det på morgonen i IKEAS mjölkskummare, det ger 1-2 koppar. När jag druckit det så fyller jag på med varmt vatten igen. Det teet blir svagare och det ställer jag i kylskåpet, det är en god dryck kyld till maten. Jag lämnar receptet under, och jag tror om man köper den högkvalitativa grukmejan hos homeopathuset istället för på ICA så kan man minska dosen grukmeja rejält, för det är en oerhörd skillnad. Man känner det bara man luktar på det torra teet. 

Receptet som min kollega gav mej är:


  1. 2 msk gurkmeja (när jag köpt homeopathusets så kommer jag minska till 1/2 mängden och kanske mer ändå, det känner jag i kroppen. 
  2. Sedan behövs olja, jag använder kokosolja för att det är en nyttig olja, men olivolja går lika bra, men försök ha en olja som har lite kvalitet så hoppa över rapsoljan. Oljan behövs för transporten till cellen. 
  3. Svartpepparen eller chilipeppar (höjer förbränningen mer i kroppen, men jag har inte provat det) den lägger man som ett lock över. Häller i lite vatten och värmer på spisen eller i micron. Häll det i en burk eller använd IKEAS lilla mjölkvisp. Men gör inte som jag och stoppa den i diskmaskinen, den går garanterat sönder. 
  4. Vispa eller skaka så ni får ut piperinet ur pepparen. Häll på kallt vatten och drick. 


Så håller jag mej frisk och jag känner att det påverkar inflammationerna. 

Min kollega som gett mej receptet tar inget ur en veckotidning, han gör ännu mer än jag när det gäller att grotta ner sig i forskning och läsa det såna tidskrifter publicerar. 

Något som jag upptäckt själv och sedan läst om, är att i tarmfickor samlas avföring som stoppar upp pga fickan, det kommer ut. Man blir lite förvånad över vad som händer och det var därför jag sökte mej fram till vad det var för stenar som kom ut för det är verkligen som svarta stenar, och dom är nog inte speciellt nyttiga att ha liggande i tarmen.

Om det finns forskning på det vet jag inte. Och jag rekommenderar inte att man köper kosttillskotten, enligt min fd kollega så kan de inte mäta sig i styrka med den rena "GEGGAN" som jag kallar den. Sen vet vi att som konsument är det vår sak att ta reda på vad kosttillskotten innehåller, vi har lärt oss att många gånger stämmer inte innehållsförteckningen, endera finns inte ämnen eller så är det helt odeklarerade ämnen.




Homeopahusets gurkmeja hittar ni här:

 https://www.homeopathuset.se/homeopathuset-soderstrom-ab/shop/product/gurkmeja-40-g


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...