lördag 30 mars 2019

SECOND OPNION BEDÖMNING VID ALLVARIG DIAGNOS

Man har ändrat lagrummet, varför tänker jag läsa i betänkandet. Såna finns alltid att läsa gällande lagar från Regeringen.

Om vi tittar på oss, vi som har diagnoser eller kortiosl under referens som ger upphov till oro. Vart den gränsen går är upp till läkaren. Men 1 vet jag, det är lättare att remittera vidare och bli av med problemet, men då remitters man till annan allmänläkare för bedmning av provsvaret.

Men om vi tittar på diagnogser gällande allt som rör lågt kortisol och måste behandlas så gäller följande:

Vid livshotande eller särskilt allvarlig skada

Du som har en livshotande eller mycket allvarlig sjukdom eller skada ska få hjälp av vården med att få en ny medicinsk bedömning, om du vill ha det. Prata med din läkare eller någon annan som arbetar på den mottagning där du fick din första bedömning.

Vilka sjukdomar och skador som är livshotande eller särskilt allvarliga avgörs i den enskilda situationen. Cancer och sjukdomar i nervsystemet är några exmpel på allvarliga sjukdomar som kan ge möjlighet till ny medicinsk bedömning. Det är din behandlande läkare som bestämmer om du ska få en ny medicinsk bedömning. Men binjurar och hypofyser är allvarliga diagnoser pga dom handlar om överlevnad.
Läkaren skickar i så fall en remiss till en annan läkare. Läkaren kan finnas på en mottagning i ditt landsting eller region, eller i ett annat.
Vården ska hjälpa dig att hitta en passande ny mottagning. Du kan också själv ha förslag på en annan läkare eller mottagning där den nya bedömningen kan göras.

Ditt hemlandsting ska betala

Det landsting eller den region där du är folkbokförd ska bekosta en ny medicinsk bedömning, om du har fått ja till en sådan. Det gäller även om du måste resa till ett annat landsting eller region. Ditt hemlandsting ska också betala för resan. Men bekostar även boeden upp till ca 1000 kr om det krävs.
Om den nya medicinska bedömningen resulterar i att du får ett nytt behandlingsförslag ska du också kunna få den behandlingen, om den stämmer med vetenskap och beprövad erfarenhet. Det måste också vara rimligt med hänsyn till din sjukdom eller skada och vad behandlingen kostar.
Landstinget eller regionen där du är folkbokförd ska i så fall stå för kostnaden för den nya behandlingen.
Bestämmelserna om ny medicinsk bedömning finns i patientlagen

8 kap. Ny medicinsk bedömning


8 kap. 1 §


En patient med livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada ska få möjlighet att inom eller utom det egna landstinget få en ny medicinsk bedömning.
Patienten ska erbjudas den behandling som den nya bedömningen kan ge anledning till om
  • 1. behandlingen står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet, och
  • 2. det med hänsyn till den aktuella sjukdomen eller skadan och till kostnaderna för behandlingen framstår som befogat.
Och ett lagrum ska tolkas likadant för alla som det gäller, en utopi,  men man ska försöka. Så jag har fått secon opinion på mina binjureproblem som är partiell binjurebarksvikt, jag är halvsjuk om man ska göra svenska av det. Mina binjurar har viss funktion. Vilket gör att det borde gälla andra med samma problem eller värre sjukdomar och problem. Men..

Det finns alltid ett men med lagar. Remissen ska skickas, inget tu tal om det, om remissmottagaren tar emot den är en annan fråga.

Jag vet att fler än jag remitterats till endo men remissen återremitterats till husläkaren. På den tiden hade jag Per som inte skräder orden när han känner oro för en patient. Han fick tillbaka remissen från Bollnäs 2011. Då handlade det om att mina sköldkörtelprover hoppade som de ville på ett icke vetenskapligt sätt. Per skrev om remissen och var övertydlig i remissen, men sa. Jag bråkar aldrig om en avvisad remiss, det lönsar sig aldrig, nu skickar vi den till Akademiska. Och dom tog emot mej. Dom löste diagnosen, men jag fick lösa gåtan med de hoppande proverna. Men det godtogs inte även om det viasdes tydligt i prover och dom inte kunde förklara det själva. Men jag har en anomali som är väldigt ovanlig, och den kan spöka, men de köpte inte min lösning, ett tillägg av lite NDT.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om någon känner sig felaktigt behandlad i denna blogg. Lämna meddelande på sidan så kommer felaktigheter att behandlas. Ni andra, lämna gärna förslag på ämnen ni vill veta mer om.

GABA OCH DEN SENASTE FORSKNINGEN

  Jag är förtjust i Gaba. Den sänker mammas blodtryck och hennes stressnivå. För mej påverkar det mitt överaktiva nervsystem i en del i krop...